maandag 24 augustus 2009

Kent u Nikolai Schukoff?

Ik kende de Oostenrijkse tenor Nikolai Schukoff als een uitstekend performer in het kader van het lichtzinnige genre dat operette heet. U kan hem hier aan het werk zien in één van mijn favoriete operettes, Emmerich Kalmans "Gräfin Maritza" op het festival van Mörbisch in 2004.
Daar wordt u toch een beetje vrolijk van, niet? Groot was mijn verbazing toen ik Schukoff als Parsifal aan het werk zag in het hiernavolgende fragment van januari van dit jaar in de Peter Konwitschny-productie van München. Waarmee ik niet wil insinueren dat Parsifal met operettestemmen moet worden bezet maar dat operettes steeds met grote stemmen moeten worden bezet! Zoals bekend werd de operette in haar bloeiperiode steeds met Wagnertenoren bezet. Kwisvraag : hoeveel Placido Domingo's gaan er in één Schukoff?

Geen opmerkingen: