maandag 19 augustus 2013

A genius in exile


De documentaire “Wagner, een genie in ballingschap” werd eind juli 2013 uitgebracht door de Bel Air Classiques studio. In deze biografische en muzikale documentaire/roadmovie van Andy Sommer, wereldberoemd om zijn documentaires over grote componisten, reist Antoine Wagner (zoon van Eva Wagner-Pasquier) naar Zwitserland in het spoor van zijn over-overgrootvader, Richard Wagner. Dit met het oog om de complexe persoonlijkheid van zijn geniale voorvader/componist te vatten. In de film bezoekt Antoine Wagner de tot de verbeelding sprekende plaatsen waar zijn voorvader woonde, beminde, bewonderde en werkte. Hij ontmoet er historici, musicologen, musici en andere kenners en verkent de magistrale landschappen die Richard Wagner inspireerden tijdens de twee meest artistieke perioden van zijn leven.

Lees het volledige artikel van Michel Dutrieue op : Klassiek Centraal

De 24 Hours Ring in Erl


Mocht u heel even getwijfeld hebben of u het goed heeft gelezen : ja, Wagners Ring in 24 uur, het bestaat! De zotskap die dat voor mekaar krijgt kan alleen maar Gustav Kuhn zijn, de triatlon-atleet onder de Wagnerdirigenten wiens exploten steeds driester en olympischer worden. Kuhn heeft dit experiment al eens uitgevoerd en hij zal het volgende zomer nog eens overdoen.

Het begint op vrijdagavond met "Das Rheingold". Zaterdag om 17 u volgt dan "Die Walküre" waarna onmiddellijk daarop een "Siegfried" volgt om 23 u. Ja, u leest het goed, en het wordt overigens een korte nacht want op zondag 11 u moet u er alweer staan voor "Götterdämmerung". Kuhn, die zich steevast per helikopter laat overvliegen, dirigeert alle voorstellingen.

24 u lang in Wagnerdampen ondergedompeld zijn, wat doet dat met een mens? Gesteld dat het goed is uitgevoerd, want je mag er niet aan denken dat het ook nog saai gebracht wordt. Waanzin of unieke ervaring? Het idee is zo krankzinnig dat het mij meteen uitnodigt om het te proberen. Er zijn 876 plaatsen in het gloednieuwe Festspielhaus in Erl.

Meer info & kaarten : Tiroler Festspiele

Wagner in Diest

In het kader van het Diestse KLANKENSTROOM programma, waar programmator Guy Vandromme rond de 125 jaar heiligverklaring Sint-Jan Berchmans klassieke muziek in dialoog laat treden met de rijke geschiedenis van Diest, waren er ook enige Wagnermomenten te sprokkelen: de Wesendonck Lieder, de prelude tot het derde bedrijf van Die Meistersinger von Nürnberg en de Siegfried-Idyll.

Aangezien de grote Yamaha vleugelpiano niet door de robuuste deuren van het stadsmuseum "De Hofstadt" kon, werd de voorstelling verplaatst naar de nabijgelegen Allerheiligenkapel. Achteraf gezien helemaal geen slechte keuze vermits de akoestiek daar dik in orde is.

Sopraan Britt Truyts (foto) trakteerde ons op de Wesendonck Lieder onder begeleiding van de reeds eerder vermelde piano. Een geslaagde en intieme lezing in de halfgevulde kapel. U moet weten dat er daar slechts een zestal rijen zijn, wat de voorstelling een zeer persoonlijk karakter gaf.

Een half uurtje na deze Lieder volgde dan een setje Wagner/Verdi, gebracht door het vijfkoppige ensemble BiancoNero: de piano, 2 violen, altviool en cello zorgden voor de nodige klankkleuren. De prelude tot het derde bedrijf van "Die Meistersinger von Nürnberg" klonk op die manier nog emotioneler. Het "Wach Auf" fragment dat normaal gezien door koperblazers wordt gespeeld werd hier overgenomen door de piano.

Ook de Siegfried-Idyll doorstond deze kamerorkest-variant grandioos. De zes rijen van de kapel waren ondertussen volledig gevuld met enthousiaste luisteraars.

Als afsluiter werd het "Ave Maria" uit Verdi's Otello gebracht door sopraan Britt Truyts.

Wat mij betreft een zeer geslaagde zondagnamiddag in de Oranjestad Diest. Negatieve punten? Toch wel, maar dan voor de organisatie, die de bezoekers tot het allerlaatste moment buiten in de regen liet wachten, en voor de storende fouten in de programmabrochure, zowel in de programmabeschrijving als in de uitvoerderslijsting.

U kan enkele van deze stukken, uitgebreid met ander Wagner/Verdi materiaal door deze uitvoerders nog een keer beluisteren op het "Wagner/Verdi goes VJ" concert in Leuven op woensdag 16 oktober 2013, en in Hasselt op vrijdag 18 oktober 2013 telkens om 20:00 uur.

Gezien in Diest op zondag 18 augustus 2013.

zondag 4 augustus 2013

Frank Castorf aan de schandpaal in Bayreuth


Kirill Petrenko heeft zijn entree in Bayreuth niet gemist. Het is vruchteloos zoeken naar één perscommentaar dat niet euforisch is over zijn transparante maar dwingende lezing van de Ring. Het lijkt wel alsof Bayreuth-lieveling Christian Thielemann niet meer bestaat. Dat is dan vooral goed nieuws voor München waar de nieuwbakken GMD het wat onderkoelde imago dat Kent Nagano aankleefde zal proberen te verdrijven.

Dat Frank Castorf een orkaan van boegeroep over zich heen zou afroepen met zijn door dieven, gangsters, hoeren en pooiers bevolkte Ring, stond in de sterren geschreven. Na de Götterdämmerung-première brak de hel los. De regisseur kon er niet mee lachen en wist de gemoederen nog wat op te hitsen door met zijn vinger tegen zijn hoofd te tikken. Bekijk ik de foto's van deze productie dan is er weinig te zien dat mij afstoot en veel dat mij nieuwsgierig maakt. De scenografie van Aleksandar Denic oogt fascinerend en ongetwijfeld zal ook de live-video zijn verhelderende momenten hebben. Maar als Castorf de voor Wagnerianen cruciale scènes negeert en met een personage als Brünnhilde geen blijf weet, zoals te lezen valt in verscheidene commentaren, dan is er al lang geen sprake meer van Brechtiaanse vervreemdingsijver maar van een lompe provocatie van een Oost-Duitse ijdeltuit.

Georg von Waldenfels, voorzitter van de Vrienden van Bayreuth, maakt zich sterk dat er tegen het einde van het jaar klaarheid komt i.v.m. de voortzetting van het contract van de Wagner(half)zusjes. Na de zomer zou er een meeting plaatsvinden tussen de federale overheid, de deelstaat Beieren, de stad Bayreuth en de Vrienden waarbij het genoemde contract hoog op de agenda staat. Zijn de Wagners op weg naar de uitgang? To be continued.