tag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post4150013642193241390..comments2024-02-24T09:41:50.837+01:00Comments on <big>Leidmotief</big>: Parsifal in de Vlaamse OperaJos Hermanshttp://www.blogger.com/profile/08232684691999740227noreply@blogger.comBlogger17125tag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-75198416589247173242013-04-29T15:19:32.335+02:002013-04-29T15:19:32.335+02:00Wat de enscenering betreft, eigelijk helemaal mee ...Wat de enscenering betreft, eigelijk helemaal mee eens: leeg en lelijk! Een paar sterke momenten in de regie, zoals Amfortas mishandeld door de "ridders". Maar inderdaad, wasbakjes, stoelen, een rolstoel...bah...En het vele bloed (of ketchup) vond ik smakeloos. En de stokoude besjes vond ik ook een beetje lachwekkend...of om te huilen...<br />Maar de bezetting (vooral Gurnemanz, Amfortas en Kundry) vond ik toch heel sterk, evenals de koren en kinderkoren. En orkest en dirigent vond ik fantastisch!Stefan Caprassehttp://scnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-44150201843022757052013-04-29T09:13:32.076+02:002013-04-29T09:13:32.076+02:00Gisteren, zondag 28/4, de laatste voorstelling gaa...Gisteren, zondag 28/4, de laatste voorstelling gaan bekijken in Gent.<br />Hypermodernistisch-saai. De critici hadden toch gelijk. Een lege scène die gedurende vijf uur in een wit neonlicht baadt, met een paar stoelen en pispotten, en af en toe wat rode verf naar beneden druipend, wat wellicht bloed moest voorstellen: het is zelfs voor doorwinterende Wagnerliefhebbers te veel (of te weinig).<br />Geen evolutie in wat nochtans een ontwikkelingsopera is: de leegte blijft van het begin tot het einde, op de duur snak je naar kleur en geur. Op een paar goede vondsten na (Klingsor in II, in het gezelschap van een drietal stokoude besjes, allicht gepensioneerde bloemenmeisjes) was het geeuwen met de pet op.<br />Alleen de ensembles (bloemenmeisjes dikke pluim!) en de koren deden het goed, ook het kinderkoor was zeer goed. Solisten ongelijk van niveau, soms slecht gecast: Parsifal heeft de uitstraling van een oude dandy, de ouderling Gurnemanz was dan weer een jonge snaak die nogal ironisch met de tekst omging.<br />Dirigent leidde zeer accuraat, maar zonder de grote uitbarstingen die men hier en daar toch verwacht.<br />Afijn, de zalm met asperges nadien maakte veel goed. Maar als operafanaat blijf ik in dit Wagnerjaar op mijn honger zitten. Johan Sanctorumnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-89027937338579253792013-04-11T20:04:35.057+02:002013-04-11T20:04:35.057+02:00Die Zauberflote was een sombere visie op het verha...Die Zauberflote was een sombere visie op het verhaal, maar zeker niet oninteressant. Op het gevaar af van smakeloos bevonden te worden, ik vond de Aida van Konwitchny ook best interessant (bv een hele mooie slotscene), liever dat dan pseudo Egyptische kitcherige toestanden. Don Carlos heb ik niet gezien (wel positief van de absoluut volledige Parijse versie te geven!). Over La Damnation de Faust kan men zeggen dat ze (deels) naast de kwestie was, maar ik vond ze zeker visueel prachtig. Om toch een voorbeeld te geven van wat ik echt slecht vond: de Carmen! Vulgaire regie, schandalige coupures (alles wat niet in de regie paste) en toneellawaai dat alles overstemde! Maar blijkbaar moet het al erg slecht zijn voor ik iets afbreek...Stefan Caprassehttp://scnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-52996484209742286512013-04-11T19:16:46.474+02:002013-04-11T19:16:46.474+02:00Ik volg het allemaal niet zo goed. Na twee jaar Av...Ik volg het allemaal niet zo goed. Na twee jaar Aviel Cahn heb ik afgehaakt. Maar ik heb wel erg negatieve verslagen gehoord over Die Zauberflöte. Tja, het kan al eens mislukken. Maar hij importeert ook regelmatig producties van elders. Als die dan nergens op lijken dan is er geen excuus. Dan betekent het dat deze producties zijn esthetische principes vertegenwoordigen. Konwitschny bijvoorbeeld. Van zijn Aida heb ik veel negatieve echo's opgevangen. Zijn Don Carlo zag ik wel en was echt niet goed. Damnation de Faust van Gilliam was ook import. Al kan je bewondering hebben voor de stagecraft, dat was ook heel slecht.Jos Hermanshttps://www.blogger.com/profile/08232684691999740227noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-24118361965011940772013-04-11T18:53:57.172+02:002013-04-11T18:53:57.172+02:00Ik vind ook niet dat Aviel Cahn zich ZO vaak van r...Ik vind ook niet dat Aviel Cahn zich ZO vaak van regisseur vergist, maar dat zal wel een kwestie van (heel) persoonlijke smaak zijn. Kan U een paar voorbeelden geven?Stefan Caprassehttp://scnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-68548084773349691242013-04-11T15:17:24.569+02:002013-04-11T15:17:24.569+02:00Ik vond Werner van Mechelen toch ook al fantastisc...Ik vond Werner van Mechelen toch ook al fantastisch als Alberich. En houterig heb ik zijn spel nooit gevonden, integendeel, hij gooit er zich dramaturgisch altijd volledig tegen aan!Stefan Caprassehttp://scnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-25234408983416773412013-04-10T17:30:31.388+02:002013-04-10T17:30:31.388+02:00Ik vond ook de beoordeling van de zangers (veel) t...Ik vond ook de beoordeling van de zangers (veel) te streng. Ik ben misschien geen grote stemmenspecialist maar persoonlijk vond ik zowel Zeppenfelt als Maclean als Van Mechelen prachtig (de laatste ook nog fantastisch geengageerd!), maar ik hield ook niet echt van Todorovich.<br />En de regie legde bijzondere(soms originele) accenten, al vond ik ook het scenebeeld te leeg en dus visueel niet echt mooi.(zie ook mijn commentaar op Gran Inquisitor)Stefan Caprassehttp://scnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-18676663689873407962013-04-10T17:10:51.268+02:002013-04-10T17:10:51.268+02:00Ik vond ook de beoordeling van de zangers (veel) t...Ik vond ook de beoordeling van de zangers (veel) te streng. Ik ben misschien geen grote stemmenspecialist maar persoonlijk vond ik zowel Zeppenfeld als Maclean als Van Mechelen prachtig (die laatste ook nog fantastisch geengageerd!), maar ik hield ook niet echt van Todorovich.<br />En de regie legde wel bijzondere (soms originele) accenten al vond ik ook het scenebeeld te leeg en bijgevolg visueel niet echt mooi. (zie ook mijn commentaar op Gran Inquisitor)Stefan Caprassehttp://scnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-72921690359203096332013-04-07T01:53:26.533+02:002013-04-07T01:53:26.533+02:00Dank voor uw genade ;-)Dank voor uw genade ;-)Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06796571154005183539noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-45800222846645601872013-04-06T14:57:10.909+02:002013-04-06T14:57:10.909+02:00Ik bedoel daar niks mee hoor. Alleen dat ik je heb...Ik bedoel daar niks mee hoor. Alleen dat ik je heb opgemerkt in het koor. Goed gepresteerd overigens.Jos Hermanshttps://www.blogger.com/profile/08232684691999740227noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-51309504652347007832013-04-06T14:44:09.629+02:002013-04-06T14:44:09.629+02:00Flauw antwoord, Jos! je weet best dat het me daar ...Flauw antwoord, Jos! je weet best dat het me daar niet om gaatAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/06796571154005183539noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-63345043367618335562013-04-06T14:42:51.889+02:002013-04-06T14:42:51.889+02:00Flauw antwoord, Jos...je weet best dat het met daa...Flauw antwoord, Jos...je weet best dat het met daar niet om gaat! Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06796571154005183539noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-65478902817150493932013-04-05T19:03:11.710+02:002013-04-05T19:03:11.710+02:00Jaja, Tristan, ik heb je wel zien staan blinken in...Jaja, Tristan, ik heb je wel zien staan blinken in je witte marcelleke...Jos Hermanshttps://www.blogger.com/profile/08232684691999740227noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-71991017179781677752013-04-05T11:53:03.352+02:002013-04-05T11:53:03.352+02:00Tja...ik kan alleen maar zeggen dat ik als ik met ...Tja...ik kan alleen maar zeggen dat ik als ik met het koepelkoor in het amfitheater sta, nooit de indruk krijg dat hij deze zaal niet vult. <br />En wat crooner Vogt betreft: die zou ik toch niet in één adem durven noemen met Zeppenfeld ;-) Trouwens, je mag gerust zijn dat Vogt een even grote schare tegenstanders (waaronder ik) als aanbidders heeft...<br />Groet!<br /><br />TristanTristannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-24486892300324377602013-04-04T23:10:15.309+02:002013-04-04T23:10:15.309+02:00Wat heeft VANDAAG daar mee te zien?
Een goeie Gurn...Wat heeft VANDAAG daar mee te zien?<br />Een goeie Gurnemanz vandaag was dat ook vroeger. <br />Ik betwist niet dat Zeppenfeld een goede en intelligente zanger is en een goede match voor de Vlaamse Opera. Maar hij is geen grote Wagnerbas. Met "O, hehrstes Wunder", zijn eerste grote uithaal in het eerste bedrijf geraakt hij nog niet eens tot aan de eerste rij. Misschien spaarde hij zich om de Karfreitagszauber door te geraken.<br />Of neem zijn Konig Heinrich in Bayreuth. Te zien op dvd. Vergelijk dat maar eens met Manfred Schenk bijvoorbeeld. Dat bedoel ik met een maatje verschil.<br />En als het we het toch over vandaag moeten hebben: vergelijk hem dan met René Pape, de beste Gurnemanz vandaag. Ook interpretatief staat Pape een trede hoger op het schavot.<br />Weten de mensen wel hoe het klinken moet? In Bayreuth gaan ze uit de bol voor Klaus Florian Vogt als Lohengrin. Die man heeft zijn verdiensten maar is het de ideale Lohengrin? I'm afraid not.Jos Hermanshttps://www.blogger.com/profile/08232684691999740227noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-61107726542870843622013-04-04T22:42:34.377+02:002013-04-04T22:42:34.377+02:00Te durven schrijven dat deze Gurnemanz een maatje ...Te durven schrijven dat deze Gurnemanz een maatje te klein is, vind ik toch wel bijjzonder, maar dan ook bijzonder bij de haren getrokken, Jos. Bij elke vertoning wordt voor hem quasi de zaal afgebroken, als stonden we in een voetbalstadion...Misschien moet je je oren maar openstellen voor hoe een Wagnerbas VANDAAG klinkt...over de regie wissel ik graag eens onder 4 ogen van mening :-) Hartelijke groet, TristanTristannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-7294198226942523882013-04-01T09:31:55.217+02:002013-04-01T09:31:55.217+02:00Bruno Van Mieghem: niet volledig met je eens, Jos!...Bruno Van Mieghem: niet volledig met je eens, Jos! De regie en het decor waren ondermaats en stelden een hoop vragen. Alles werd gered door het auditieve in al zijn facetten. Het was een klankexplosie en alle partijen, ik zeg wel alle waren subliem, koren en orkest deden me gaan verzitten en Kundry vooral vond ik steengoed.<br />Het einde met de dood door Parsifal van Amfortas en de zefmoord van Kundry die zich naar Amfortas sleept maar hem juist niet bereikt vond ik dramatisch een wrange geslaagd hoogtepunt. Het was voor mij een heel aangename dag en ik heb tenvolle genoten van Wagner's meesterwerk. Bravo Vlaamse Opera, een kluwen van vragen met de regie!Anonymousnoreply@blogger.com