tag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post7738051031974904195..comments2024-02-24T09:41:50.837+01:00Comments on <big>Leidmotief</big>: Wagner-Bashing in Focus-KnackJos Hermanshttp://www.blogger.com/profile/08232684691999740227noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-41437654097545032782012-05-31T08:32:44.473+02:002012-05-31T08:32:44.473+02:00Het zou mij benieuwen te horen welke "onmense...Het zou mij benieuwen te horen welke "onmenselijke" citaten u in Cosima's dagboeken heeft aangetroffen. U moet ze ook kunnen plaatsen in hun context en ze lezen als een 19e-eeuwse mens.Jos Hermanshttps://www.blogger.com/profile/08232684691999740227noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-88179965151170015262012-05-31T02:07:58.084+02:002012-05-31T02:07:58.084+02:00Er bestaan in veel opzichten mythes over Wagner, z...Er bestaan in veel opzichten mythes over Wagner, zowel bij muziekliefhebbers als bij anderen. <br />Zijn muziek spreekt voor zichzelf en het is een tragisch lot dat een componist nog steeds verguisd wordt, omdat een moordenaar en antisemiet van zijn muziek hield.<br />Wat betreft Wagners geschriften, ik heb best veel van hem gelezen. Tot nu toe heb ik alleen in de dagboeken van Cosima onmenselijke "citaten van haar en Wagner" over joden gelezen.sabinemhttps://www.blogger.com/profile/11881010535511954999noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-35096882228088726262012-05-31T02:07:00.471+02:002012-05-31T02:07:00.471+02:00Er bestaan in veel opzichten mythes over Wagner, z...Er bestaan in veel opzichten mythes over Wagner, zowel bij muziekliefhebbers als bij anderen. <br />Zijn muziek spreekt voor zichzelf en het is een tragisch lot dat een componist nog steeds verguisd wordt, omdat een moordenaar en antisemiet van zijn muziek hield.<br />Wat betreft Wagners geschriften, ik heb best veel van hem gelezen. Tot nu toe heb ik alleen in de dagboeken van Cosima onmenselijke "citaten van haar en Wagner" over joden gelezen.sabinemhttps://www.blogger.com/profile/11881010535511954999noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-28591527795381321682012-05-24T23:53:40.283+02:002012-05-24T23:53:40.283+02:00Dat Stravinsky’s Wagnerkritiek met een flinke korr...Dat Stravinsky’s Wagnerkritiek met een flinke korrel zout moet worden genomen, bewijst het volgende. Er bestaat een video-opname waarin Stravinsky, op hoge leeftijd, door zijn bewonderaar Pierre Boulez wordt geinterviewd. Als Boulez hem de vraag stelt waarom hij Wagner veroordeelde antwoordt Stravinsky zoiets als : “ wij moesten Wagner wel aanvallen, hij was te groot voor ons”. Daarmee is alles gezegd. Stravinsky was een poseur die Wagner gebruikte om zichzelf als musicus te definieren. Een beetje zoals de laaghartige Nietzsche hem dat heeft voorgedaan.<br /><br />Dat een muziekjournalist durft te beweren dat er “geen groter contrast mogelijk is dan tussen Verdi en Wagner” is behoorlijk stompzinnig. Verdi schreef nog wat anders als Rigoletto. Hij bezat alle partituren van Wagner en bestudeerde ze. Neem nu Don Carlo, het eigenlijke meesterwerk van de Parijse Grand Opera : je moet al behoorlijk doof zijn om geen overeenkomsten (ik bedoel niet thematisch) te detecteren met bijvoorbeeld Goetterdaemmerung.<br /><br />Of Hitler vertrouwd was met de theoretische geschriften van Wagner kan niet worden bewezen. Brigitte Hamann beweert van wel maar dat betekent dat zij geloof hecht aan het getuigenis van Hitlers jeugdvriend Kubizek, een getuigenis waarvan een ander historicus, Frederick Spotts, brandhout heeft gemaakt. De opmerking over Hitlers bibliotheek is juist maar ze bewijst uiteindelijk niets. Belangrijker is dat Hitler zich in geen enkele redevoering, gesprek of geschrift op Wagner heeft beroepen voor zijn antisemitisme. Maar de Tambuysers van deze wereld weten het natuurlijk beter dan Hitler zelf.Jos Hermanshttps://www.blogger.com/profile/08232684691999740227noreply@blogger.com