tag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post1572685667373700501..comments2024-02-24T09:41:50.837+01:00Comments on <big>Leidmotief</big>: Karekiet in het riet - zo streng ben ik niet !Jos Hermanshttp://www.blogger.com/profile/08232684691999740227noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-82932214807683728792013-05-08T16:20:17.202+02:002013-05-08T16:20:17.202+02:00(ook beter laat dan nooit)
Voor zover ik me kan he... (ook beter laat dan nooit)<br />Voor zover ik me kan herineren, vond ik het alles bijeen genomen deze Scala productie wel mooi om naar te kijken met prangende momenten zoals de 'spastische' entree van Lohengrin als een soort wedergeboorte (komt eerst raar over, maar dan lijkt het wel te werken).En Kaufmann is natuurlijk vocaal en scenisch formidabel. Ik vind Anette Dasch wel persoonlijkheid hebben en een specifieke uitstraling, al past die misschien beter in de "rattengrin" van Neuenfels (waar ik, o, mijn slechte smaak, tamelijk van hou!). Alleen het geploeter in het water in III in de Scala productie beviel me zo niet... Maar ze mogen van mij deze productie ook wel op DVD uitbrengen. Die van Richard Jones heb ik nog niet gezien, misschien moet ik dat eens doen... En inderdaad is het begin van Walkure II een sterk moment bij Kupfer-die "oneindige straat" geeft daar een mooi beeld van het wegvluchtende koppel, zoals ook bij de entree van de Wanderer in het begin van Siegfried III! En er zijn in deze Kupfer Ring wel meer sterke momenten...Stefan Caprassehttp://scnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-35625877506651072562012-12-10T17:36:07.158+01:002012-12-10T17:36:07.158+01:00Ja, er waren geen ratten - thank God for that- maa...Ja, er waren geen ratten - thank God for that- maar er kwam niet veel voor in de plaats. Met het koor bv. heeft hij niets gedaan, ja een rode loper laten ontrollen-bespottelijk! In het algemeen kon deze productie voor mij niet tippen aan die van Richard Jones. Ondanks de anekdotische beelden van de bouwwerf was Lohengrins afdaling naar de herkenbare burgerlijke wereld en de daarop volgende depressie voor mij veel overtuigender.<br />Ook in Siegfried II heeft Harry Kupfer laten zien hoe je een prelude spannend kan ensceneren.<br /><br />Ik hou zeker geen pleidooi voor een Ortrud die de hoge noten niet haalt. Ze moet ze juist wel halen en toch een warme fluwelen mezzo-klank laten horen. Het schijnt dat Margarete Klose dat kon. Haar stem neigde zelfs naar een alt!Jos Hermanshttps://www.blogger.com/profile/08232684691999740227noreply@blogger.com