tag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post1629978002214111901..comments2024-02-24T09:41:50.837+01:00Comments on <big>Leidmotief</big>: Nabucco in Cinema UtopolisJos Hermanshttp://www.blogger.com/profile/08232684691999740227noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-44002662495518981652013-05-03T11:39:33.830+02:002013-05-03T11:39:33.830+02:00Dat is natuurlijk een standpunt en als dusdanig be...Dat is natuurlijk een standpunt en als dusdanig begrijp ik U wel. Ik persoonlijk zie opera zowel als theater (en als dusdanig hecht ik zeer belang aan de enscenering en ben ik, behalve uitzondering, principieel tegen concertante uitvoeringen, ook van "belcantowerken"), als als muziekvorm (als bv een symfonie van Beethoven een muziekvorm is, is bv zijn Fidelio dat toch ook, en 'symfonische' opera's van Wagner ook en bij uitbreiding eigenlijk alle opera's...). Ik weet dat Mortier vind dat enkel "meesterwerken" op de planken mogen komen maar Mortier zegt wel meer waar ik niet mee eens ben (wat hij bv destijds zei over de Bartoli-Salieri CD vond ik ook onzin...)! Ik zie ook niet in hoe een toch reeds relatief kort werk als Nabucco 'fragmentarisch' op de planken kan worden gebracht!<br />Rienzi is iets anders, al heb ik dat(evenals ALLE werken) toch ook liefst zo integraal mogelijk. Maar zoals ik al zei: meningen verschillen en waar men niet van houdt, daar gaat men niet naartoe (doe ik ook!)...Stefan Caprassehttp://scnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-40672197607812430212013-05-02T22:04:15.891+02:002013-05-02T22:04:15.891+02:00Mijn kritiek slaat niet op het muzikale materiaal ...Mijn kritiek slaat niet op het muzikale materiaal maar op de onvolwassen behandeling van de stof voor het theater. In tegenstelling tot grote hordes operaliefhebbers beschouw ik opera niet als een muziekvorm maar als het theater van de zingende acteur. Daarin ben ik een kloon van Gerard Mortier. Nabucco verdient daarom slechts fragmentarisch op de planken te worden gebracht net zoals Rienzi uit hetzelfde jaar van die andere componist.Jos Hermanshttps://www.blogger.com/profile/08232684691999740227noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-413016439625407817.post-63383955685018510402013-05-02T12:03:15.088+02:002013-05-02T12:03:15.088+02:00Het is natuurlijk mijn persoonlijke mening, maar i...Het is natuurlijk mijn persoonlijke mening, maar ik vind dat men nooit in bogen omheen werken moet lopen, alvorens ze minstens 1x gehoord te hebben, zeker de zogezegde "jeugdwerken" van geniale operacomponisten, en al zeker Verdi bij wie in AL zijn werken iets of (veel)meer is dat meer dan de moeite van het beluisteren waard is! Trouwens, over Nabucco, nadat U zegt dat "Uw instinct zelden faalt" somt U zelf toch meer dan voldoende kwaliteiten ervan op! En als dat dan blijkbaar verdedigd wordt door zulk een Abagail (ik was er niet bij, ik heb schijnbaar iets gemist!), kunt U toch geen spijt gehad hebben die boog omheen eens niet genomen te hebben. En ik weer persoonlijk) hoor hoedanook liever eens een zeldzamer werk (zie uitgebreid daarover in Grande Inquisitor-commentaren bij het volgend seizoen in de Vlaamse Opera), dan een 1001ste Traviata (hoe superieur dat werk ook is). En dat de libretti -soms- behoorlijk rammelen vind ik (weer persoonlijk) behorend tot de charmes van het genre...<br />Hetgeen ik hier zeg geldt ook voor Wagner, daarom ga ik met plezier zijn "jeugdwerken" zien in Bayreuth!<br />Wat Placido Domingo betreft: ik heb hem altijd een geengageerd acteur gevonden, die zich altijd zeer in zijn rollen (bv Otello!) inleeft. We verschillen blijkbaar in een aantal zaken van mening, maar dat mag!Stefan Caprassehttp://scnoreply@blogger.com