vrijdag 29 mei 2009

Liberales recenseert De Wagnerclan

Sonja De Schaepdryver schreef een recensie voor Liberales van Jonathan Carrs "De Wagnerclan". Daarin noemt ze Wagner een racist. Ik stuurde haar het volgende mailtje: "In uw recensie van Jonathan Carrs De Wagnerclan noemt u Richard Wagner een racist. Daar ben ik niet zo blij mee. Heeft u racisme aangetroffen in de werken van Wagner of in zijn geschriften of in de dagboeken van zijn vrouw? Het zou mij benieuwen te vernemen hoe u dat denkt hard te maken. U heeft het alleszins niet aangetroffen in Jonathan Carrs boekje, wiens poging tot objectiviteit u niet geheel ten onrechte lijkt te waarderen. Vanwaar dan deze ongepaste uitbarsting van creativiteit? In Heldentum und Christentum schrijft Wagner :“Een overschouwing van al de rassen kan ons niet doen twijfelen aan de eenheid van de menselijke soort, waarvan wij zouden kunnen zeggen dat haar kwaliteiten,in de meest nobele zin, samengevat worden in het vermogen om bewust te lijden;wij begrijpen dit vermogen als de aanleg tot evolutie naar de hoogste moraal.” Mag ik zo vrij zijn u te verwijzen naar mijn aan dit onderwerp gewijde artikel "Het lot van de herkauwende buffel" ?
Lees de recensie
Mevrouw De Schaepdryver liet mij weten geen zin te hebben in een debat op deze blog.

Geen opmerkingen: