zondag 13 december 2009

Great Black Music & Wagner

Nergens is de weerzin ten aanzien van Wagner zo groot als in kringen van jazzliefhebbers, meestal links progressieve lieden die de creatieve zwarte medemens op een bijzondere manier in het hart dragen -zeer terecht overigens- en politiek verdachte individuen als Richard Wagner liever verbannen zien naar de rommelkamer van de geschiedenis. De geborneerde muziekliefhebber Adolf Hitler deed de rest want terwijl Wagner onder zijn hoede het hoogste schavotje bereikte binnen het Derde Rijk, werd de "ontaarde" muziek van jazzmuzikanten verboden. Dit soort hypocrisie, waar ik in mijn jonge jaren als jazzliefhebber ook flink aan meegedaan heb, is aan mij niet meer besteed. Jazz en opera zijn gescheiden werelden die complementair en verrijkend zijn voor al diegenen die bereid zijn oog- en oorkleppen af te werpen.

Gelukkig spreken jazzmuzikanten zelf doorgaans met veel meer respect over de klassieke canon. In het interviewboek “Time and Anthony Braxton” van S. Broomer zegt freejazz muzikant Anthony Braxton:"In the last 10 or 15 years, the music of Richard Wagner has become very important to me, along with Johann Sebastian Bach, but especially Wagner, as I move towards the creation of a holistic music, more and more the work of Wagner just blows me away. The older I get the deeper the music goes in me, I can’t believe that I couldn’t hear this music until I got to be 40, it’s really far out.

Therefore, without any further ado, Leidmotief proudly presents Anthony Braxton in John Coltrane's "Impressions". Dig it !

Geen opmerkingen: