Terwijl het publieke debat in Italië over de besparingen die cultuurminister Sandro Bondi aan zijn operahuizen oplegt, geen millimeter opschiet, laat the Royal Opera Covent Garden een andere geluid horen. Daar is chief executive Tony Hall begonnen aan een missie om de meest elitaire kunstvorm dichter bij de massa te brengen. Hij doet dat in het aangezicht van door de overheid opgelegde besparingen die Mrs Thatcher zouden doen blozen, schrijft The Independent (een tikkeltje overdreven als je bedenkt dat het om £142.000 gaat op een totale subsidie van £27 m). Niet leuk maar we slaan er ons doorheen, zegt Hall. Tijdens het afgelopen decennium veranderde hij de ROH van een dysfunctionele, verlieslatende onderneming in één van de beste operahuizen van de wereld met een jaarlijkse omzet van meer dan £100m.
Volgens Hall liggen de echte mogelijkheden qua publieksverruiming in de nieuwe technologieën. De huidige vertoningen in de cinema en de release van dvd’s via de dochteronderneming Opus Arte zijn inmiddels genoegzaam bekend. In de herfst volgt de eerste transmissie in 3D van Carmen : "With a normal film you are in the best seat in the house, but with 3D you're on a flying carpet above the orchestra.", zegt Hall. De volgende stap wordt video-on-demand : "In three years' time, you'll be able to sit at home and watch what is on at Covent Garden, or La Scala or the New York Met."
Volgens Hall zal dit alles vitale inkomsten genereren in de toekomst en door het grotere publieksbereik de broodnodige subsidies helpen rechtvaardigen.
Tien jaar geleden heb dit alles reeds voorspeld. Kan ik het helpen dat ik dit een opwindende evolutie vind ?
Bron : Tony Hall: taking high culture to the mass market (The Independent)
donderdag 12 augustus 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten