woensdag 31 augustus 2011

Götterdämmerung in Bayreuth ?


Vanaf 15 september zou je voor het eerst online tickets kunnen bestellen voor de Bayreuther Festspiele en dat op het volgende adres : Tickets online, dat uiteraard nog niet functioneert. Wie reeds in de database zit krijgt een login en een activeringscode. Die staan vermeld op het formulier dat bij reeds geregistreerden één dezer dagen in de bus zal vallen. Nieuwe geïnteresseerden moeten een account aanmaken. Ik mag veronderstellen dat het systeem op deze manier rekening zal houden met de opgebouwde wachttijd.

Het festival van 2012 opent met "Der Fliegende Holländer" op 25 juli 2012. Jan Philipp Gloger (van Staatstheater Mainz) regisseert and Christian Thielemann dirigeert. Evgeny Nikitin maakt zijn debuut als de Hollander, Adrianne Pieczonka is Senta, Franz-Josef Selig is Daland, Michael King is Erik en Benjamin Bruns de stuurman. Nikitin acht ik in staat tot een heel interessant debuut.

Wie de regisseur van de Ring 2013 wordt is nog steeds niet officieel meegedeeld geworden. Dat dit een ramp zal worden dat staat dus nu wel vast.

Niet Sebastian Baumgartners Tannhäuser maar Stefan Herheims Parsifal zal volgend jaar op 5 augustus worden opgenomen om live te worden uitgezonden, ditmaal met Philippe Jordan in de orkestbak. Dat was oorspronkelijk zo niet voorzien en dat heeft ongetwijfeld alles te maken met de massale afkeuring die de productie van Baumgartner in zijn eerste jaar heeft genoten. In tegenstelling tot vroegere berichten zal er dus allicht wél een dvd van Herheims Parsifal worden geproduceerd.

In Bild pleit Nike Wagner ervoor om Baumgartners Biogas-Tannhäuser gewoon af te voeren. Ze gaat er ook van uit dat binnen afzienbare tijd een ideeënrijke externe kunstkenner de leiding van het festival zal overnemen. "Het dynastieke principe heeft zijn zwakke kanten intussen al genoeg laten blijken", zegt ze fijntjes. Overigens is de dynastieke voortzetting van het festival geen idee van Wagner maar van zijn weduwe Cosima. Ook Placido Domingo liet zich opmerken in dezelfde zin: "It's incomprehensible to me. As the director of an opera house I would never allow anything like that. In Germany and Austria, controversial productions have unfortunately become the norm."
Wie had gedacht dat het ooit nog zover zou komen dat we inzake operaregie Placido Domingo nog gelijk zouden moeten geven?

Wat nog het meest verrast is de ronduit verschroeiende wijze waarmee vaktijdschrift Opernwelt de Bayreuthse Tannhäuser afbrandt: "Joep van Lieshout, hat für die Neuinszenierung alte Kamellen seines Ateliers aufgetischt. Regisseur und Dramaturg liefern dazu angegraute Attitüden der Berliner Volksbühne. Schon seit Jahren hat sich die Suche nach dem lezten Kick dort totgelaufen, dominieren Autismus und Selbstgerechtigkeit. Und nun soll Bayreuth davon profitieren? Die Wagner-Schwestern glauben das offenbar. Denn sie verhandeln ausgerechnet mit Frank Castorf für den Ring des Jahres 2013. Vor 20 Jahren wäre das eine Idee gewesen..."

"Ein Irrläufer das Ganze, dem nur zu wünschen ist, dass er schnellstmöglich vom Spielplan verschwindet. Dass er überhaupt bis zur Premiere kam, bleibt erstaunlich genug. Gibt es denn niemand im Festspielhaus, der hört und sich dagegen wehrt, dass bei diesem Bühnenaufbau alle Stimmen (einschliesslich des Chores) verzwergen und verzerrt werden, dass sich Orchester und Bühnenklang nicht mischen, das der akustische Grundgedanke des Hauses torpediert wird?"

En, zo besluit hoofdredacteur Stefan Mösch: "Verantwortlich dafür ist die selbstverliebte Bedeutungshuberei, die die Produktion von vorne bis hinten durchzieht."
Waarbij ik mij dan de vraag stel of het deze Tannhäuser was die de heer Mösch van het paard heeft gebliksemd en tot zulke Paulinische inkeer heeft gedwongen want in die "Bedeutungshuberei" is Opernwelt de afgelopen 20 jaar tot mijn grote ergernis wel een heel eind meegestapt!

Voor de 57000 festivalplaatsen waren er dit jaar ca. 320.000 aanvragen, bijna de helft minder dan vorig jaar. Het zal volgend jaar nog een pak minder zijn.

Geen opmerkingen: