Toen ik enkele maanden geleden gewag maakte van sterk dalende bezoekersaantallen in Cinema Zuid stuurde Jan Schram mij volgende nuchtere maar sympathieke reactie :
Je kan je inderdaad de vraag stellen of het project nog langer aan de behoefte voldoet. Sinds het project in het Cultureel centrum te Adegem (later bij Agfa-Gevaert in Mortsel) is alles in een zodanige stroomversnelling gekomen en gedemocratiseerd. Als je ziet dat in de tijd van Adegem de "Gouden beeldplaat" enkel voorbestemd was voor de "happy few" en dat het toen een zegen was om daar eens de "Ring van de Eeuw" te kunnen zien. Die daarbij dan nog ingeleid werd door ene Willem Bruls of becommentarieerd door Lucrèce Maeckelbergh ...Zie je nu dat in elke huiskamer Blu Ray aanwezig is en grootbeeld TV met de daar bijbehorende HiFi toepassingen.
Anderzijds is de concurrentie vanuit "The Met" met Opera in de Cinema niet te onderschatten. En je kan er voor of tegen zijn ... en ik weet dat je geen voorstander bent, maar zo slecht zijn die producties nu ook weer niet, in casu de Ring van Robert Lepage. In het huidige Bayreuth doet men het zeker niet beter!
Ik begrijp dat, nadat je je er zo voor hebt afgesloofd, het voor jou een desillusie moet zijn te moeten vaststellen dat het bezoekersaantal zo sterk daalt. Daarom vind ik het een heel goed besluit om een sabbat periode te nemen. Met een enquête kom je misschien wel iets meer te weten, maar ik meen me te herinneren dat je dat al eens gedaan hebt.
Anderzijds denk ik dat voor het "Vlaams Wagner Genootschap" nog een rol is weggelegd en ik denk dat Leidmotief het beste is in zijn soort. Kwaliteitsvol, kritisch en actueel."
Als Jans analyse correct is dan ziet het er beroerd uit voor "Opera op het witte doek". Ik begrijp dat menig operaliefhebber de door mij aanbevolen producties liever bekijkt vanaf de chaise longue in het bloedeigen hometheater maar wat zelfs een ervaren operabezoeker als Jan Schram niet schijnt te begrijpen is dat ik met "Opera op het witte doek" al 14 jaar het verschil probeer te maken. 90% van wat de Met ons als een grote opera-avond tracht te verkopen durf ik mijn klandizie niet eens voor te schotelen. En ik val nog liever dood dan operaklunzen als Dimitri Hvorostovsky te programmeren. Daarin voel ik mij onbegrepen, daarin heb ik gefaald, zo begrijp ik : de kenners blijven thuis en de onervarenen zien het verschil niet.
Ik heb besloten om dit seizoen toch nog 2 voorstellingen te organiseren. Na de zomer zal ik de existentiële situatie van het project opnieuw bekijken en trachten uit te vissen of er nog dwingende redenen zijn om het project verder te zetten.
2 opmerkingen:
Beste Jos,
inderdaad, je presenteert al 14 jaar de crème van de opera-productie die zowel op gebied van het muziek-THEATER als op de ZANG zeer interessant is.
De concurrentie met de Met-Opera en bv. het muziekaanbod van de zender Mezzo speelt zeker mee.
Zo had ik gepland om de Billy Bud productie mee te pikken die jullie organiseerden. Schitterend ! Maar in diezelfde maand komt exact dezelfde productie op Mezzo in HD. Dan is de verleiding inderdaad groot om je in je zetel te nestelen.
Het spijt me dan ook te lezen dat de Opera op het witte doek de laatste tijd minder volk aantrekt.
Waarom trekt de Opera vanuit de Met dan massa's volk. Eerst en vooral natuurlijk door de grote ster-zangers. (Maar die vind je ook dikwijls terug in de producties die Jos kiest) Misschien speelt het facet dat het "live" is en dat je echt betrokken wordt door interviews etc. M.a.w. het is een echt event, waar je bij wilt zijn en waarover je achteraf met vrienden kan praten en "opscheppen".
Mijn voornaamste reden om naar Cinema Zuid te trekken voor de voorstellingen van Jos, is het delen van de ervaring : het kunnen spreken, discussiëren, uitwisselen, onze liefde voor Wagner en andere opera-componisten te kunnen delen.
Het kan zeer frusterend zijn om in je eentje te zitten kijken naar iets wat je hart vervult.
Dus het gemeenschaps-gevoel kan zeker mee spelen en zou Jos kunnen uitspelen. De blog kan hier een functie vervullen, door een gemeeschap van geïnteresseerden te blijven boeien met kritische artikels.
Nu is daar spijtig genoeg ook een klein pijnpunt : een aantal mensen voelen zich niet helemaal lekker bij de blog en het genootschap door sommige " vlaams-nationalistisch" getinte artikels.
Met alle respect voor dit discours en de ongetwijfeld juiste argumenten : in de eerste plaats lees ik de blog om dingen te weten te komen over Wagner en opera.
Het vlaamse discours zou een aantal mensen kunnen vervreemden van de blog en het genootschap en zijn activiteiten.
Want eerlijk gezegd twijfelde ik ook om naar Cinema Zuid te komen - het spijt me voor dit vooroordeel - omdat ik vreesde terecht te komen in een milieu van Vlaams-nationalisme, waar ik me niet onmiddellijk in thuis voel.
De Opera op het Witte doek en ook de blog is niet bedoeld voor de "gewone" opera-liefhebber, maar voor die niche van mensen die op zoek gaan naar een theater-ervaring die eigenzinnig en vernieuwend is, die je van je sokken blaast. Respect, maar dit spreekt een kleinere groep mensen aan.
Verder kan er eens gekeken worden op welke manier de Opera op het Witte Doek nog gepromoot kan worden, bv. in de media of door bepaalde verenigingen er bij te betrekken.
Bv. in Turnhout was er tot nu nauwelijks interesse voor de opera-events : tot er op een moment het Willems-fonds opduikt met een publiek van 150 mensen.
Enfin ik hoop dat de inspanningen van Jos beloont worden.
Hebben jullie al eens geprobeerd om flyers uit te delen aan de bezoekers van de Met-voorstellingen in Kinepolis Antwerpen ?
Bij de topvoorstellingen zijn er meer dan 1000 bezoekers, misschien zit hier wel wat potentieel geïnteresseerd publiek bij ?
Een reactie posten