woensdag 24 april 2013

Vlaamse Opera : seizoen 2013-2014



Op papier dreigt dit het beste seizoen te worden van Aviel Cahn aan de Vlaamse Opera. Tenminste als hij de rist debuterende regisseurs zorgvuldiger heeft uitgekozen dan ik geneigd ben te denken. Want waarom zou een met oscars overladen acteur nu plots een goede regisseur van "Der Rosenkavalier" zijn. Ik zie het verband echt niet.
Hoedanook, dit keer gaat het om werken uit het ijzeren repertoire die ook echt meesterwerken zijn. Aan de werken zelf zal het dus niet liggen.

Tot mijn scha en schande moet ik toegeven nooit een voorstelling van Abattoir Fermé gezien te hebben. Ik heb dus ook geen flauw benul welke wegen Stef Lernous, regisseur van Tristan und Isolde zal bewandelen.
Op zijn blog Surviving Wagner belooft hij cruciale stappen in het wordingsproces te becommentariëren. Met Franco Farina en Lioba Braun is de productie alvast mager bezet.

Ik zou eerder geneigd zijn om te opteren voor de tweede bezetting met Andreas Schager en Marion Ammann. Schager kwam begin deze maand op een bijzondere manier in het nieuws toen Lance Ryan niet kwam opdagen voor het eerste bedrijf van Siegfried in Berlijn. Had hij zich van uur vergist of was er wat anders aan de hand, het is niet duidelijk. Twintig minuten voor het doek moest opgaan zat men in Berlijn zonder Siegfried en liet Barenboim Schager aanrukken die een paar uur later in hetzelfde gebouw Sarastro moest zingen onder Simon Rattle en de Berliner Philharmoniker. Schager, die de partij vroeger reeds had gezongen, zong het eerste bedrijf vanuit de coulissen waarna Ryan vervolgens de 2 laatste bedrijven voor zijn rekening nam. En hoewel Ryan ,volgens sommige bronnen, iets beter zijn best deed dan gewoonlijk was het Schager die tijdens het slotapplaus de hemel werd in geprezen terwijl Ryan op een eerder lauw applaus werd getrakteerd. Als dat betekent dat Schager minstens zo goed kan zingen als Ryan dan is mijn keuze snel gemaakt.

Marion Ammann, binnenkort op dvd te beleven in de Colon Ring, krijgt, getuige de commentaren op haar website, zelfs steun en goede cijfers van stemmenkenner Jürgen Kesting.

Geen opmerkingen: