zondag 16 november 2008

Das Rheingold in het Filmmuseum


Het Vlaams Wagner Genootschap startte gisteren met de filmvoorstelling van The Copenhagen Ring in het Filmmuseum van Antwerpen.
Lees de reacties van de deelnemers.

3 opmerkingen:

Wanderer zei

Het was als een VIP uitnodiging, in mijn eigen Antwerpen, in de intimiteit van een cinema zaal op maat gemaakt. Gemakkelijk te bereiken en Parking zat voor wie de plekjes wist, het binnenplein, zonder die €-etende parkingmeters.

De getrouwen werden begroet of we nooit niks anders hadden bezocht en of we ons gisteren nog hadden ontmoet. De band van het bekende, de vraag naar het onvermijdelijke, misschien de verzadiging van onze passie. Ja, dus!

De positieve recensies zette mij op het topje van mijn zetel, schrap voor wat een openbaring ging worden op alle gebied.

Het acteerwerk van ALLE protagonisten was van een duizelingwekkende ondersteuning, neen een letterlijke originele weergave van het gegeven. Wotan evolueerde naar een satanische demoon, een echte killer, het bloed spatte letterlijk van het scherm, Loge, de aanstoker en getuige van al dat kwaad was een meesterlijke laffe psychopaat. De bordeelscene van de Rijndochters, het triviale spel met Alberich en de roof van het goud, het zijn allemaal blijvende herinneringen van een platwalsende uitermate acurate regie. En dat was geldig voor iedereen die op scène aanwezig was. Pure Shakespeare, even hallucinant!

De afwezigen hebben zeker ongelijk gehad, want dan vermeld ik nog niet de scene waar Alberich een "kopje" kleiner wordt gemaakt, een regelrechte maffioso opsluiting en afrekening.

Alles zat in het aanvullende detail van de tiks, het spel, de close-ups van de zanger-acteurs,je moet het maar allemaal doen. Diezelfde details die een nieuwe verstandhouding, een innigheid met de gekende synopsis op het voorplan lieten treden. De telegraaf, Loge die door Wotan wordt neergestoken, allemaal nieuwe nadenkers die absoluut hun plaats verdienen in dit geheel uitmuntend spektakel.

Nooit heb ik mogen beleven dat alle, ik zeg wel ALLE zangers van mij een uitmuntend kregen, het orkest, kortom ik zie geen kritiek.

Ik kijk dus uit naar het vervolg,het bijzonder dramatisch en emotioneel gebeuren van Die Walküre. Ik mis al de herhaling van deze sidderende veel te korte belevenis.

Met dank aan Jos voor eindelijk nog eens een positief leerrijk totaalbeeld van een enscenering die hoge toppen scheert.

En er werd mij gezegd dat het vervolg enkel maar verbeterd. Nog beter, dat wil ik meemaken!

Reserveer onze plaatsen al maar!

Patrick zei

Ik kon helaas niet aanwezig zijn op de voorstelling, maar heb als Wagner-fan de voorstelling reeds thuis bekeken op DVD. Een niet te missen event. In sommige publicaties wordt deze ring met die van Chereau in Bayreuth vergeleken. Misschien net iets te hoog gegrepen wat Das Rheingold betreft, maar toch hangt dit deel heel coherent aan elkaar.

De personages zijn adequaat en consequent getypeerd. Wotan is hier niet in een slachtoffer-rol, maar speelt hier duidelijk de machtswellusteling voor wie niets te veel is. Daarbij wordt hij bijgestaan door een sluwe en laffe Loge.

Prachtig in beeld gezet is de goudroof door Alberich, waarbij het hart uit de zwemmer gerukt wordt. Misschien er net iets over, maar het geeft een nieuw inzicht in het werk van Wagner. Wordt door het roven van het goud immers niet iedereen die het in handen krijgt een stukje harte-loos ?

In het geheugen gegrift blijft ook de scene waarbij de gouden ring afgenomen wordt van Alberich - in ste stijl van Tarantino, Lynch en Croonenberg, om maar even met een paar fimregisseurs te vergelijken.
Het orkest klinkt heerlijk, vooral in de tussenspelen ademt het een rust uit, die een tegenstelling vormt met de gruwel die zich tussen de personages afspeelt. dDe zangers zijn niet de top, maar vormen in zijn totaliteit een prachtig ensemble en het acteren zit hen duidelijk in het bloed.

Kortom, dit eerste luik van de vier delen van de ring, zet een duidelijke toon en doet verlangen naar meer. Ik zie alvast uit naar wat er in de Walkure zal volgen.

Anoniem zei

Zeer genoten van zowel de Rheingold als laatst van deze Walküre uitvoering!
Leuke subtiele moedige tijdsgeest verwijzingen in decor, attributen en kostuums voor wie oa de in deze Walküre tijdsgeest passende swastikas en de SS Sieglinde en Siegmund schaakstukken opmerkte. moedig om deze gevoelige themas niet te schuwen omwille van sommige misplaatste verwijzingen en vergelijkingen...een kunstenaar mag vrij zijn zich of iets te uiten ongeacht wat ons de dagelijkse normen of gebeurtenissen uit ons verleden of heden ook willen bepalen.
Een pluim voor de regie
Verder uitstekende vocalen alom en algemeen vrij goede acteerprestaties.
Orkest/dir formidabel ondanks dat ik niet zo ben voor deze interpretatie van het Rheingold motief in de ouverture van Rheingold...maar ja, een perfecte opera uitvoering die iedereen kan behagen op elk punt bestaat (nog) niet.
Uitkijken dus naar Siegfried en Götterdammerung!
Trouwens een uitstekende locatie en aangename zaal.

guy, enno, sofie
www.m-angels-chots.exto.be