donderdag 9 december 2010

Duitse pers reageert erg smalend op Die Walküre van Guy Cassiers



Waltraud Meiers kritiek aan het adres van Guy Cassiers aan de vooravond van de Milanese première van Die Walküre wordt over de gehele lijn bekrachtigd in de Duitse pers. Cassiers wordt een haast onbestaande acteursregie verweten. De FAZ durft zelfs te stellen: “Bleibt zu hoffen, dass die Berliner Premiere der mit der Staatsoper Unter den Linden koproduzierten Aufführung am 17. April des kommenden Jahres ein anderes Niveau erreicht.” Slechts over één ding is iedereen het eens: de prestatie vzan Nina Stemme als Brünnhilde.

Neue Zürcher Zeitung : Dekoration statt Theater"
Klassik Info : Projektionen und sonst nicht viel
Basler Zeitung : Arme Tänzer im Regievakuum
Wiener Zeitung : Eine überaus enttäuschende Saisoneröffnung
Die Presse : Swache Mailänder Walküre

Terwijl studenten voor de deuren van de Scala betoogden tegen de besparingen in het onderwijs hield maestro Barenboim een erg flauw en ongepast pleidooi ter verdediging van de cultuur in Italië, dat hij merkwaardig genoeg “nostro paese” noemde. Daar wordt ik toch wel een klein beetje ongemakkelijk van. Wat heeft maestro Barenboim al voor de cultuur gedaan behalve een dikke vette pree opstrijken? Moet dit pleidooi nu gelden als vrijgeleide voor verder slecht management aan de Italiaanse operahuizen? Het is slecht management dat de Italiaanse operahuizen aan de rand van het bankroet heeft gebracht en nu zou de Italiaanse belastingbetaler worden opgevorderd om de kat terug bij de melk te zetten? De besparingen van Sandro Bondi beogen geen afbraak van het culturele leven maar een responsabilisering van de sector. Ik zie niet in wat daar mis mee is. Precies om dezelfde reden trachten wij Vlamingen vandaag een nieuwe financieringswet te bekomen van de Franstaligen.

Als zo’n kinderachtig pleidooi dan nog onthaald wordt op stormachtig applaus van vermogende lieden die tot 2400 euro hebben neergeteld voor een ticketje, dan is er toch sprake van een pervers mechanisme? Want wat hebben deze lieden al bijgedragen aan de cultuur?
Sopraan Katia Ricciarelli vertelde onlangs in het Italiaanse Panorama Magazine : "Rich people are cheapasses. They never give money to the arts, they park their Ferraris in front of the opera house then ask you for free seats. They never honor their responsibility to be patrons of the arts."

En haar oplossing voor de aangekondigde besparingen? Gooi alle lamzakken buiten!
"We need to accept the budget costs. Workers need to be guaranteed, but so much money is wasted pointlessly. Very high fees are paid to old singers who don't have it anymore, who lack any real motivation to be on stage. Don't make me name names, but I remember this singer, in Vienna: as soon as he had a significant break, he ran over to the casino. Still wearing his costume."

Zet de kat bij de melk en er zal spoedig geen melk meer zijn.

Geen opmerkingen: