zondag 24 juli 2011

Die Meistersinger in Salzburg


Aan de artiestieke impasse waarin de Salzburger Festspiele na het verdwijnen van Gerard Mortier verzeild zijn geraakt komt nu hopelijk een einde. Met het aantreden van Alexander Pereira als nieuwe artistieke directeur, komt opnieuw iemand aan het roer die tijdens zijn Zwitserse periode in Zürich blijk heeft gegeven heeft van visie en smaak, daarbij een netwerk van relaties met uitstekende artiesten heeft opgebouwd en een onmiskenbaar talent heeft getoond voor het werven van extra financiële middelen.

Tussen Salzburg en Bayreuth heerst al jaren de ongeschreven wet dat Salzburg tijdens de zomer geen vliegen afvangt van Bayreuth en dus geen Wagner programmeert. Het Wagner-feestjaar 2013 lijkt voor Pereira echter een voldoende reden te zijn om die traditie te doorbreken want hij heeft een nieuwe productie van "Die Meistersinger" op de affiche gezet. De regisseur is mij nog niet bekend maar er wordt druk gefluisterd dat Thomas Hampson er zijn debuut als Hans Sachs zal geven. Het is altijd goed nieuws te vernemen wanneer een intelligente zanger zich een grote Wagnerrol lijkt te gaan toeëigenen.

5 opmerkingen:

Tristan Faes zei

Beste Jos,

Regisseur: Stefan Herheim
Dirigent: Daniele Gatti
Co-productie met Parijs.
Ik hoop van harte dat het NIET Hampson zal zijn als Sachs. Indien wel, dan ga ik niet...
Vriendelijke groet,

Tristan

Jos Hermans zei

Hampson als Sachs...het is een risico, jazeker. Maar alleen omdat zijn uitrusting wat te licht uitvalt. Wat ook zeker is, is dat hij de rol zal illumineren met zijn onmiskenbare intelligentie. Zelf heb ik een hekel aan lompe zangmachines. En weinig zangers kunnen zoveel eruditie en kennis van de 19e eeuw voorleggen als Hampson. Dat zie ik jouw grote favoriet Simon Keenlyside nog niet doen...:)

Tristan Faes zei

Ach...Hampson...Ooit was ik fan van hem, maar de stem is een schim van wat ze was toen hij bvb Mahler opnam met BErnstein, of DG met Harnoncourt (de allereerste welteverstaan). De laatste keren dat ik hem zag stond hij zo zelfvondaan (het is een blijft een Amerikaan) en legatoloos te zingen dat ik hem maar laat voor wat ie is. Al spreek ik niet tegen dat hij qua lied over een grote kennis beschikt. En over je laatste zinnetje: kom nu niet zeggen dat Keenlyside geen intelligent zanger is hé... ;-)

Jos Hermans zei

Het is ondertussen al zeker wel 10 (!) jaar geleden dat ik Hampson nog live aan het werk zag. Ik zal mij dus niet wagen aan een uitspraak over een eventuele vocale neergang van de man. Apropos zijn Amfortas uit die periode was ook helemaal niet goed.
Keenlyside is best wel een intelligente zanger maar of hij de maturiteit heeft voor Hans Sachs, dat durf ik sterk te betwijfelen. Van Bryn Terfel, die wel over de juiste uitrusting beschikt voor de rol van Sachs, durf ik dat ook te betwijfelen. Al waren de perscommentaren zeer positief over zijn Sachs-debuut, bij mij heerst dan het gevoel van: eerst zien dan geloven. En misschien maakt hij het ook effectief waar zoals hij dat ook bewezen heeft met zijn fantastische Walküre-Wotan in de Met. Kortom, het lijkt mij eerlijker om Thomas eerst een kans te geven en dan te oordelen.

Tristan Faes zei

Nieuwste info: het zou Michael Volle worden...De discussie kan dus naar het archief ;-)

PS: Simon houdt het sowieso wijselijk bij niets meer dan Wolfram... ;-)