woensdag 22 februari 2012

In aanloop naar Macbeth


Macbeth laat ik niet voorbijgaan, dus ga ik zeker kijken naar de vertoning in Cinema zuid. Macbeth behoort met Simon Boccanegra, Don Carlos en Otello tot mijn lievelingsopera’s van Verdi. Verdi slaagt erin om vanaf de eerste noot de sfeer van het stuk van Shakespeare in muziek te vatten en dat ook vol te houden. Dat is behoorlijk knap. De rol van Macbeth is verraderlijk. Bij sommige Verdi baritonrollen kan het dikwijls volstaan om een ‘grote klep’ open te zetten omdat de libretto’s te onnozel zijn om los te lopen. Il Trovatore, La Forza del Destino bijvoorbeeld. Macbeth is echter een complex personage dat een intelligente zanger vraagt. Het gevolg is wel dat sommige intelligente zangers gaan denken dat ze daardoor Macbeth ook automatisch kunnen zingen, wat natuurlijk niet altijd het geval hoeft te zijn. Thomas Hampson is daar een spijtig voorbeeld van geweest. Hoezeer ik hem ook apprecieer als zanger, mijn inziens moet hij van zulke dingen afblijven. Door het tekort aan stem krijgt plotseling elke pianissimo een aura van diepzinnigheid terwijl het soms gewoon om vocale camouflage gaat. Simon Keenlyside heeft ook niet meteen het profiel van een Verdi bariton maar ik ben er nogal vrij gerust in dat hij de rol schitterend zal vertolken. De rest van de bezetting ken ik niet, dus ik ben erg benieuwd naar deze productie.
Het stuk van Shakespeare ligt me trouwens ook nauw aan het hart en hoewel er geen enkele gemakkelijke rol bestaat in het oeuvre van Shakespeare neemt ook hier de rol van Macbeth een speciale plaats in en blijft de volgende quote nog steeds geldig.
‘Many great actors succeeded as Hamlet but failed as Macbeth’

Geen opmerkingen: