zondag 22 juli 2012

De ex-Hollander van Bayreuth


Evgeni Nikitin zou de Hollander worden van Bayreuth. Twee jaar geleden was hij nog drummer van een heavy metalband in St-Petersburg. De beste tijd voor een mannenstem begint met 40, zegt hij in Die Welt: "Dann weißt du, welche Seele deine Stimme hat. Alles vorher dient nur dazu, Bühnenerfahrung zu sammeln. Damit du vorbereitet bist, wenn du ein richtiger Sänger wirst." Nikitin is een échte zanger. In september wordt hij 39 .

Nikitin is een ontdekking en een protégé van Valery Gergiev. Hij had 8 minuten nodig om Christian Thielemann en Katharina Wagner bij het voorzingen te overtuigen. Zoals we reeds konden vaststellen in de dvd-opname van de Münchense Lohengrin was zijn voordracht als Heerrufer bijzonder boeiend en zijn uitspraak van het Duits idiomatisch nagenoeg perfect. Dat laatste is des te merkwaardiger daar hij nauwelijks Duits blijkt te verstaan. Onder elk woord van de zangstem schrijft hij de Russische vertaling ervan. Zo weet hij wat hij zingt. Een zanger die gebeten is om te weten wat hij zingt, wordt vanzelf een goede zanger.

Vrijdagavond tijdens de culturele uitzending "Aspekte" op ZDF kreeg de festivalleiding en de regisseur in de smiesen dat er tussen de vele tattoos op zijn lichaam een hakenkruis te zien is. Zaterdagmorgen werd hij door Peter Emmerich op het matje geroepen waarop Nikitin zijn ontslag gaf. "Ich habe mir die Tattoos in meiner Jugend stechen lassen. Es war ein großer Fehler in meinem Leben und ich wünsche mir, dass ich es niemals getan hätte.", aldus Nikitin in de FAZ. Peter Emmerich daarentegen: "Dazu muss man Haltung beziehen. Da kann man nicht einfach zur Tagesordnung übergehen."

Wat een onwaarschijnlijk staaltje van hypocrisie! Hier voor ons staat een talentvolle zanger die reeds voldoende heeft bewezen het beste in zichzelf naar boven te willen halen en daarvoor ook bereid is te investeren in zichzelf. Die man wordt de laan uitgestuurd omwille van een foute tattoo die hij als 16-jarige rocker op de borst liet aanbrengen en waar verder niemand last van heeft terwijl de Festspiele zelf 50 jaar lang door een nazi zijn geleid. Laat Bayreuth eens beginnen met de spuuglelijke Wagnerbuste van Arno Breker, Hitlers favoriet beeldhouwer, op te ruimen!

Ik ken er een paar op de Groene Heuvel die in een dwangbuis zouden moeten worden afgevoerd. Als cadeau voor deze geweldige beslissing - de zoveelste op een rij!- krijgt de bezoeker van de Festspiele nu de expressieloze Koreaan Samuel Youn als Hollander. Vielen Dank!

Voor Nikitin zou deze productie ongetwijfeld een boost voor de carrière hebben betekend. Laten we hopen dat de internationale aandacht die hem door dit incident te beurt valt voor hem als een uitstekende pr-stunt zal uitpakken.

Het is ditzelfde petieterige denken dat de levens verwoestte van Max Lorenz en Germaine Lubin, twee artiesten wier enige misdaad erin bestond om respectievelijk de favoriete Siegfried en Isolde van Adolf Hitler te zijn.

Ook Nikolaus Bachler, intendant van München, noemt de familie Wagner hypocriet: "Ich sehe in der Causa Nikitin zunächst mehr ein Problem Bayreuths und der Wagner-Familie als eines des Sängers. Dass die Torheit eines 16-jährigen Rocksängers, der diese längst bereut und versucht hat, ungeschehen zu machen, ausgerechnet nun von der Wagner-Familie geahndet wird, finde ich verlogen. Man zeigt offenbar mit dem Finger auf jemanden anderen, weil man mit der eigenen Geschichte ein Problem hat."

Terecht besluit de FAZ: "Versagt hat nicht der russische Sänger. Versagt haben, wieder einmal, die Festspiele. Auch noch 2012 ist der Mythos Bayreuth ein kranker Mythos, voller Flecken. Solange jedenfalls, wie noch Brekerbüsten im Park herumstehen, solange, wie die Familie der Wagners Briefe unter Verschluss hält und die Aufarbeitung ihrer braunen Vergangenheit extern an Wissenschaftler delegiert; solange, wie man verdruckst, verkorkst mit doppelter Zunge spricht und taktiert: Solange wird es in Bayreuth immer wieder hässlich stinken und krachen."

1 opmerking:

Unknown zei

Dat er een hypochriete atmosfeer heerst rond de festspiele lijdt geen twijfel. Echter, Nikitin overtuigt niet in zijn verklaring en ik kan me niet voorstellen dat hij nooit heeft geweten van de betekenis en impact van een symbool als een swastika. Is hij een protege van Gergiev? Ook niet de zuiverste zou ik zeggen gezien zijn banden met het Kremlin en diverse onoirbare uitspraken. Overrated dirigent, net als de zangkunsten van Nikitin. Waarom hij in dit stuk zo wordt opgehemeld is louter vanwege persoonlijke voorkeur, lijkt. Als we de oren goed gebruiken dan komt de waarheid boven: veel geluid, veel kracht, maar heeft niets te maken met zingen. Groet, Marc