maandag 18 april 2011

Parsifal strijkt neer in Madrid in 2013


De Salzburger Nachrichten maakten het nieuws bekend dat de première's van de Osterfestspiele in Salzburg voortaan ook in Madrid te zien zullen zijn. De Osterfestspiele, dat is de speeltuin van Simon Rattle en de Berliner Philharmoniker. Het goede nieuws is dat er met Pasen 2013 een nieuwe Parsifal gepland staat. Parsifal met Rattle en de Berliner, dat is niet niks!

Over regisseur of bezetting is nog niets bekend. Wat wel bekend is dat zijn de prijzen en die zijn zoals steeds : peperduur!
Maar omdat Gerard Mortier deze coproducties in Madrid zal brengen mét Rattle én de Berliner én tegen betaalbare prijzen én met quasi dezelfde bezetting, kan er hier sprake zijn van erg goed nieuws. Of heeft u zelf al ooit een betere reden gehad om Madrid eens te bezoeken?

zaterdag 16 april 2011

Siegfried in De Scala van Milaan


De nieuwe Siegfried van Guy Cassiers en Daniel Barenboim is uitstekend bezet: Lance Ryan (Siegfried), Nina Stemme (Brünnhilde), Juha Uusitalo (Wanderer), Johannes Martin Kränzle (Alberich), Peter Bronder(Mime), Dean Peterson (Fafner), Anna Larsson (Erda).

Aangezien Lancy Ryan in Valencia reeds heeft bewezen dat hij in staat is een door tamme acteursregie verlamde Siegfried volledig naar zijn hand te kunnen zetten, dreigt deze productie (zoals zo vaaak!) het beste luik te worden van de Vlaamse tetralogie in Milaan.

Speeldata : 23,27,31 oktober en 4,18,22,november 2011

dinsdag 12 april 2011

Romeo Castellucci doet het weer


Was ik niet enigszins verrast toen ik vorige vrijdag een brief van De Singel tussen mijn post vond waarin Jerry Aerts te kennen gaf nogal wat feedback te hebben gekregen van boze en gefrustreerde bezoekers naar aanleiding van Romeo Castellucci's laatste theaterstuk "The Minister's Black Veil" ?

Iedereen had toch wel kunnen aanvoelen dat de voorstelling niet tijdig was klaar geraakt en dat de samenhang met het literaire gegeven zoals steeds - maar nu dus nog meer dan anders - ver zoek was. Wat er te zien was, was even verbluffend als altijd: een simulatie van een tsunami, een stoomlocomotief die het auditorium dreigde binnen te rijden en de zaal in een mistdikke stoomwolk hulde, een naakte Christusfiguur die zijn aars met een scherp stuk glas penetreerde. Nee, Castelluccis's beeldentheater ben je niet zo gauw vergeten.

Peter de Caluwe, die aanwezig was op "Meeting Wagner", bevestigde de geruchten dat ook de Parsifal in De Munt niet was afgeraakt. In het derde bedrijf zouden er solisten over de hoofden van de stappende figuranten hebben moeten vliegen, een idee dat wegens akoestische problemen en tijdsgebrek moest worden afgevoerd. De Caluwe bevestigde ook dat er in De Munt een nieuwe Lohengrin in de steigers staat waarin oorlogsrhetoriek een plaats zal krijgen. Met drie regisseurs wordt nog onderhandeld. Eerder Warlikowsky dan Jan Fabre, zo lijkt het..

Der Ring des Nibelungen : München 2012


Het Wagnerzwangere jaar 2013 nadert stilaan en dus neemt ook het aantal nieuwe producties toe van “Der Ring des Nibelungen”, het prestigeproject bij uitstek voor elk operahuis. Wagnermetropool München bijt de spits af met een Ring die reeds volgend seizoen te zien zal zijn en binnen een tijdsspanne van slechts 4 maanden tijd volledig op de planken zal hebben gestaan. Vervolgens zal de Ring in de vorm van 2 cycli te zien zijn tijdens het zomerfestival van 2012. Een heruitgave van de oude rivaliteit tussen Bayreuth en München? Het Ringloze Bayreuth zal in de zomer van 2012 toch wel een beetje op zijn tandvlees moeten lopen.

Nikolaus Bachler legde deze morgen op de persconferentie (die per streaming kon worden gevolgd op de website : ook een première!) uit dat er 4 jaar aan gewerkt is geworden. Geen avontuurtje dus zoals er in Bayreuth weer ééntje op stapel staat. Regisseur is de mij onbekende Andreas Kriegenburg. Zijn cv als theaterregisseur o.a. bij Thalia-Hamburg boezemt mij vertrouwen in. Kent Nagano, nog steeds muziekdirecteur tot na de zomer van 2013, dirigeert. Daarna zal hij de dirigeerstaf overhandigen aan Kirill Petrenko. Nagano belooft een ambachtelijk vervaardigde Ring, verankerd in een rijke traditie, zonder technologische ballast en zonder ideologische focus. Gaat München het evenwicht vinden tussen museale traditie en de ontsporingen van het Regietheater? Ik zou het durven hopen.

Problematisch is de bezetting enkel bij Catherine Nagelstad, en Klaus Florian Vogt. De rest is eersteklas:

Wotan : Johan Reuter (R) , Juha Uusitalo (W/S)
Alberich: Wolfgang Koch
Siegfried: Lance Ryan (S), en Stephen Gould (G)
Brünnhilde : Katerina Dalaymann/Nina Stemme (W), Catherine Nagelstad (S), Nina Stemme (G)
Hagen: Hans-Peter König
Loge : Stefan Margita
Mime: Ulrich Ress (R), Wolfgang Ablinger-Sperrhacke(S)
Erdfa : Catherine Wyn-Rogers
Fricka: Sophie Koch/Michaele Schuster
Siegmund: Klaus Floran Vogt/ Lance Ryan
Sieglinde : Anja Kampe
Hunding: Ain Anger
Fafner: Philip Ens

Ring-Cyclus I : 3, 4, 6, 8 juli 2012
Ring-Cyclus II : 10, 11, 13, 15 juli 2012

maandag 11 april 2011

Hymne aan de muzikale leefwereld














Van Bruno Van Mieghem ontving ik volgend bericht :

Zelden werden mijn vragen naar mijn muzikale beleveniswereld, meer bepaald naar de intens zo diepe gevoelens voor de muziek van Wagner, zo verhelderend beantwoord als door het boek "Le cerveau mélomane de Baudelaire" door Bernard Lechevalier.

Professor Lechevalier is een neuroloog, gespecialiseerd in de neuropsychologie en de herinnering (mémoire). Hij is tevens de organist titularis van een kerk en ook schrijver van “le Cerveau de Mozart”!

Tijdens het lezen van het boek was de uitgebreide muzikale kennis dan ook geen verrassing, eerder een gedeeltelijk ingetogen perspectief van een weide wereld, voor mij redelijk onbekend want geen muziekopleiding.
Maar in een subliem frans schuift hij ons niet aan de kant, maar nodigt ons hartelijk uit om deel te worden van wat wordt genoemd: de melomanen of hartstochtelijke muziekliefhebbers.

De inhoud resumeren is een onmogelijke opdracht, zo gedetailleerd zijn de hoofdstukken van het boek, zo verscheiden ook, zo divers zijn aanpak met als grondfiguur Baudelaire, de waarschijnlijk meest inventieve grootmeester als het gaat om de beschrijving van zijn Wagner verering en meer bepaald zijn inhoudelijk werk over de Tannhäuser.

Baudelaire was ook geen onderwezen musicus, totaal geen kennis van notenleer maar met een enorm potentieel aan kunstreportages en interpretatie, geschriften en natuurlijk zijn onvergelijkbare poëzietechniek, ingrediënten die dicht aanleunen tegen muziek bevatting en beheersing.

Ik kwam in aanraking met het boek tijdens een voordracht georganiseerd door mijn Wagner vrienden van de Franstalige genootschap waar ik ook lid van ben en een verwoed toehoorder.

Ik zat met een enorm aantal vragen en ook een heel merkwaardige belevenis op een avond tijdens het beluisteren van de Liebestod van de Tristan en Isolde waar ik, volgens Lechevalier, een muzikale extase heb beleefd die mij deed ontstijgen uit mezelf. Niet schrikken, deze belevenis heeft Baudelaire in zijn weergaloze stijl beschreven en wordt in het boek volledig weergegeven. En het bleef niet bij één ervaring maar een resem aan impressies, diepe ervaringen!

Kortom Baudelaire en Wagner is maar de aanleiding, de beginfase van een leerproject van onze muzikale opname, een lexicon van een gedetailleerde beschrijving van wat er zich afspeelt bij kunstervaringen, met een nadruk op muziekbelevenis. Dat zijn de hoofdingrediënten van het boek!

Alles wordt haarfijn bijna microscopisch uitgelegd met een veelvuldigheid aan bronnen en diverse onderzoeken, een merkwaardige bespiegeling van mijn ervaringen en deze van alle muziekliefhebbers!
Ik stond werkelijk getransfigureerd door wat beschreven staat, een ontzettende schat aan beschrijvende ontledende ervaringen. Dissectaties!

Ik ga eerlijk toegeven dat slechts 75 % van het boek werkelijk tot me doordrong, soms is het nodig enige diepere kennis te hebben van anatomie van de hersenen en notenleer of specifiekere muziekkennis maar dan nog loont het boek de moeite waard van het aanschaffen, heel eenvoudig via amazone.fr zonder verzendkosten!

Ik voel me nu een pak wijzer en dieper dankbaar voor het enorme voorrecht van mijn muziekbelevenis, die ik ook de uwe denk te zijn, met al haar vraagstukken waarvan nu de uitkomsten!

Bruno Van Mieghem

LE CERVEAU MELOMANE DE BAUDELAIRE: musique et neuropsychologie door Bernard Lechevalier, ed. Odile Jacob, ISBN: 9 782738 123824.

Te Koop bij Amazon FR

"Pourquoi certains sont-ils musiciens et d’autres pas ? Pourquoi certains savent-ils entendre la musique comme des musiciens professionnels, alors qu’ils ne l’ont jamais apprise ni ne jouent d’un instrument ? Pourquoi d’autres, en revanche, n’y entendent-ils rien, malgré tous leurs efforts ?"(Notes de l'éditeur)

woensdag 6 april 2011

Wim Wenders verlaat de Ring


Wat één van de spectaculairste cultuurprojecten van de komende jaren had kunnen worden is mislukt: Wim Wenders trekt zich terug uit de Jubieum-Ring van Bayreuth. Met Bayreuth kon hij niet tot overeenstemming komen. Wenders zag zijn enscenering in Bayreuth eerder als een hulpmiddel voor een filmproject in 3D dat hij in Bayreuth meende te kunnen realiseren, in navolging van zijn succesvolle 3D-homage aan de Duitse koningin van de dans, Pina Bausch.

Bayreuth moest daarvoor 3.5 miljoen ophoesten en de film zou pas in 2015-16 afgewerkt zijn. Eerlijk gezegd, ik zie het probleem niet maar Katharina Wagner noemde Wenders arrogant toen hij te kennen gaf geen zin te hebben om anderhalf jaar van zijn leven op te offeren aan alleen maar een operaenscenering.

Of er nu nog een Wendersfilm komt van de Ring is zeer twijfelachtig. Wat wel zo goed als zeker is, is dat er in 2013, met nog slechts 2 jaar voor de boeg, weer geen fatsoenlijke Ring op de Groene Heuvel te zien zal zijn.

Misschien zal die Jubileum-Ring wél te zien zijn in Baden-Baden, in co-productie met de Semperoper van Dresden en o.l.v. Christian Thielemann. De naam van de regisseur is nog steeds niet vrijgegeven.

dinsdag 5 april 2011

Parsifal in Copenhagen


Een nieuwe productie van Parsifal staat op stapel in de opera van Kopenhagen. Keith Warner tekent voor de regie, het orkest is in de Parsifaldeskundige handen van Hartmut Haenchen. In de cast treffen we aan: Stig Fogh Andersen als Parsifal, John Lundgren als Amfortas en de geweldige Stephen Milling als Gurnemanz. Van Kundry nog geen spoor : Tina Kiberg ? Anna Larsson?
De speeldata zijn: 22,26 maart, 11,14,18,22,30 april & 4,8,13 mei.

Wij overwegen om een trip te organiseren naar deze productie.