donderdag 20 maart 2014

De Munt : seizoen 2014-2015



Met zijn avontuurlijke programmatie (waaronder 2 beloftevolle creaties) lijkt Peter de Caluwe in Brussel een nieuwe gooi te willen doen naar de titel "operahuis van het jaar". Het zou hem nog wel eens kunnen lukken gezien het gebrek aan durf dat de norm lijkt in veel van de gevestigde operahuizen.

1. DAPHNE (Richard Strauss). Regie: Guy Joosten. Dir : Lothar Koenigs, Cast: Sally Matthews, Iain Paterson, Birgit Remmert, Eric Cutler, Peter Lohdahl

2. DIE ENTFUHRUNG AUS DEM SERAIL (Mozart). Concertant. Dir: Rene Jacobs,Cast: Robin Johannsen, Mari Eriksmoen, DAniel Behle, Julian Pregardien, Dimitry Ivashchenko, Cornelius Obonya

3. SHELL SHOCK (Nicholas Lens). Regie: Sidi Larbi Cherkaoui, Dir: Koen Kessels Cast: Claron McFadden, Sara Fulgoni, Gerald Thompson + Eastman Dance Company

4. DON GIOVANNI (Mozart). Regie: Krzysztof Warlikowski, Dir: Ludovic Morlot, Cast: Jean-Sebastien Bou, Willard White, Barbara Hannigan, Topi Lehtipuu, Rinat Shaham, Andreas Wolf, Julie Mathevet


5. FIERRABRAS (Schubert). Concertant. Dir: Adam Fischer. Cast: Steven Humes, Juliane Banse, Dietrich Henschel, Kurt STreit

6. TAMERLANO (Haendel). Regie: Pierre Audi. DIr: Christophe Rousset. Cast: Christophe Dumaux, Jeremy Ovenden, Sophie Karthauser, Delphine Galou

7. ALCINA (Haendel). Regie: Pierre Audi. Dir: Christophe rousset. Cast: Sandrine Piau, Maite Beaumont, Varduhi Abrahamyan, Sabina Puertolas, Daniel Behle

8. JACOB LENZ (Wolfgang Rihm). Regie: Andrea Breth. Dir: Franck Ollu. Cast: Georg Nigl, Henry Waddington, John Graham-Hall

9. IL BARBIERE DI SIVIGLIA (Paisiello). Concertant. Dir: Rene Jacobs. Cast: Topi Lehtipuu, Mari Eriksmoen, Pietro Spagnoli, ANdre Schuen, Fulvio Bettini

10. LE VIN HERBE (Frank Martin). Concertant. Dir:Hans-CHristoph Rademann. Cast: Anna Lucia Richter, Stella Doufexis, Marcel Reijans

11. PENTHESILEA (Pascal Dusapin). Regie:Katie Mitchell. Dir: Ludovic Morlot. Cast: Natascha Petrinsky, Marisol Montalvo, Georg Nigl, Roman Trekel, Eve-Maud Hubeaux

12. UN BALLO IN MASCHERA (G. Verdi). Regie: La Fura dels Baus (Alex Olle),Dir: Carlo Rizzi, Cast:Stefano Secco/Riccardo Massi, George Petean/Scott Hendricks, Tamar Iveri/Maria Jose Siri, Marie-Nicole Lemieux, Kathleen Kim


13. RACHMANINOV TROIKA (Rachmaninov). Regie: Kirsten Dehlholm. Dir: Mikhail Tatarnikov

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Over sommige zaken ben ik het met U eens... maar over heeeeeel veel zaken schrijnend niet!!! (wat natuurlijk best kan...)
Stefan Caprasse

Anoniem zei

Sorry, dit moest eigenlijk achter LE ROI ARTHUS staan (en WERTHER!!!)

Jos Hermans zei

Ik had niet anders verwacht van iemand die voorstellingen van Jan Fabre afbrandt zelfs zonder ze gezien te hebben...

Anoniem zei

Ik zie het verband niet tussen dat en bv 'Werther' een prachtige opera te vinden (waarin ik zeker ver van de enige ben!). Ik zie dus niet in hoe U het ene concludeert uit het andere. Ik kan gerust aannemen dat smaken verschillen (het tegendeel zou raar zijn) maar er zijn verschillende manieren om iets te formuleren; Zoals u dat doet, moet men al over hele slechte smaak beschikken om 'Werther' mooi te vinden (en zo zijn er dus heel velen!).
Overigens vind ik ook 'Le Roi Arthus een prachtige opera en het zou inderdaad een idee zijn, hem in Bayreuth op te voeren...

Jos Hermans zei

Met de u kenmerkende zin voor relativering bedoelt u wellicht: over smaak valt niet te redetwisten! Nou, laat mij niet lachen. Gerard Mortier heeft zijn hele leven niets anders gedaan als de slechte smaak van zijn operapubliek in vraag te stellen.

Anoniem zei

En met welk recht durven zelfs een Gerard Mortier (van wie ik overigens de verdiensten zeker niet onderschat en die me destijds in de Munt onvergetelijke momenten heeft geschonken!) en Uzelf bepalen wat goede of slechte smaak is?! Ik bepaal zelf wat ik mooi of lelijk vind en laat me mijn smaak niet door anderen dikteren! Ik meen trouwens dat het met die smaak van mij nog meevalt! Wellicht heb ik hier ongelijk in, maar het zij zo!

Anoniem zei

Dus, laat me samenvatten, als ik het goed begrepen heb: ik heb (bv) 'Werther' altijd al een heel mooie opera gevonden. Plotseling lees ik dat Gerard Mortier (en U in zijn kielzog) 'Werther' een smakeloze opera vinden. Dan zou ik dus, terwille van de goede smaak, plotseling mijn mening moeten herzien en 'Werther' dan toch maar bij nader inzien een slechte opera vinden, zodat ik zeker niet meer behoor tot die verachtelijke 'slechte smaak van 'zijn' operapubliek'! Of heb ik het verkeerd begrepen?

Jos Hermans zei

Schattig hoe u zichzelf steeds relativeert. U gaat nooit een kunstpaus worden!
Uw smaak bepaalt u zelf maar smaken evolueren, ze zijn de resultante van aangeboren kunstgevoel, van ervaring opgebouwd met de jaren, van inzicht bekomen door dialectiek ( wrijving geeft warmte, zei Mortier). De dag dat u Fabre zal hebben leren appreciëren gaat u misschien beschaamd zijn voor uw Werther-manie. Wie weet? n elk geval: Vivat Bacchus! Semper vivat!

Anoniem zei

Ik heb geen 'Werther-manie', zoals U het in de U kenmerkende overdreven stijl uitdrukt! Het is gewoon één van de heeeeeel vele (geloof me!) opera's waar ik van hou (waaronder vele opera's waar U ook van houdt!) en ik ben echt niet van plan me daar ooit voor te schamen! En ik heb ook helemaal niet de pretentie ooit kunstpaus te worden. Ik ben alleen maar een persoon die tracht te genieten van wat hij mooi vind! Mag het? Of relativeer ik mezelf nu weer teveel? Dan is het maar zo!