donderdag 8 mei 2014

Opera Vlaanderen: seizoen 2014-2015


Merkwaardig toch hoe de oude en de nieuwe intendant van de Vlaamse Opera hun nieuwe seizoensprogramma bekend maken op identiek dezelfde dag. En ja, het moet gezegd : Aviel Cahn is daar ondertussen aanzienlijk beter in geworden dan Marc Clemeur. Zowel in repertoirekeuze als in de keuze van de artistieke teams maakt hij Antwerpen aantrekkelijker dan Straatsburg, al mocht de onvermijdelijke Peter Konwitschny blijkbaar weer niet ontbreken. Maar goed : volgend seizoen dus weer geen flutopera's uit de barok, en geen onmogelijke draken uit het belcantorepertoire. Dat de muziekdirecteur van zijn kant zijn voorkeur voor het hoogromantische en het slavische repertoire kan doorzetten is ook een goede zaak maar waar de eigenaardige spelling van Khovansjtsjina vandaan komt is mij een raadsel.

De Vlaamse Opera klopt zich tegenwoordig op de borst met de internationale erkenning van Parsifal. Het zou een interessante studie vergen om dat eens te analyseren. Hoedanook, daarmee neemt de vrees alleen maar toe dat er wel eens een Ring met Tatjana Gurbaca in de steigers zou kunnen staan.

Aviel Cahn beweerde ooit dat een goede operaopvoering je dagenlang achtervolgt en dat je een slechte opvoering al vergeten bent tijdens het slotapplaus. Cahn vergat daar aan toe te voegen dat de eigenlijke nachtmerrie is dagenlang achtervolgd te worden door een heel slechte opvoering. Ik laat het aan het oordeel van de lezer over hoe vaak hij denkt dat het eerste zal gebeuren in het komende seizoen.

Wat mij betreft, alles in het vet dus, behalve "La Juive", een typisch product van de "grand opéra", in al zijn scènische exuberantie het summum van artistieke middelmatigheid, althans in de handen van geniale dilettanten als Halévy en Meyerbeer. Het zal ons weer eens in de gelegenheid stellen om te reflecteren over antisemitisme in de kunst. Dat is ook de bedoeling van de intendant : Cahn kan het blijkbaar niet laten zijn joodse subjectiveit, dezelfde subjectiviteit die hem verhindert een voet in Bayreuth te zetten, in elk seizoensprogramma op één of andere manier in te bouwen.

1. Strauss - ELEKTRA
David Boesch / Dmitri Jurowski
Irene Theorin, Renee Morloc, Ausrine Stundyte

2. Mussorgsky - KHOVANTSJINA
David Alden / Dmitri Jurowski
Ante Jerkunica, Maxim Aksenov, Corby Welch, Vladimir Vaneev

3. Glass - AKHNATEN
Nigel Lowery / Titus Engel
Tim Mead, Kai Ruutel, Mari Moriya, Andrew Schroeder

4. Mozart - COSI FAN TUTTE
Guy Joosten/Umberto Benedetti Michelangeli
Christina Carvin, Maria Kataeva, Sebastien Droy, Riccardo Novaro

5. Mozart - DON GIOVANNI
Guy Joosten / Alexander Joel
Josef Wagner, Stefan Kocan, Corinne Winters, Christina Carvin

6. Mozart - LE NOZZE DE FIGARO
Guy Joosten / Paul McCreesh
Levente Molnar, Julia Kleiter, David Bizic, Julia Westendorp


7. Halevy - LA JUIVE
Peter Konwitschny / Tomas Netopil
Asmik Grigorian, Roberto Sacca, Dmitry Ulyanov, Randall Bills

Geen opmerkingen: