zondag 2 januari 2022
Afscheid van 2021, annus horribilis !
Precies een jaar geleden schreef ik hier : “Het akeligste bij dit alles is dat het altijd zo mondige cultuurbedrijf haar eigen executie lijdzaam heeft aanvaard. Wat een ongelooflijke teleurstelling ! Gaan we het meemaken dat we van de zomer in Bayreuth enkel nog binnen zullen mogen mits een prikje in de bovenarm en met de zegen van Christian Drosten?” Dat geloofde ik zelf niet toen ik het opschreef. Een half jaar later was het zover : 2G werd uitgerold over alle theaters van Duitsland, de meest repressieve politiestaat in Europa. Volgens een studie van het Allensbach Institut vindt 44% van de Duitsers dat je beter je mening niet meer uit in het openbaar. Dat zijn hallucinante cijfers die Karl Freigedank zouden inspireren tot een nieuw pamflet. Maar de cultuursector gaf geen kik bij het invoeren van deze nutteloos discriminerende maatregel die elke wetenschappelijke grond ontbeert, ja zelfs contraproductief werkt.
De cultuursector moet dringend beseffen dat ze bezig is een deel van haar publiek af te stoten. De kans bestaat dat er wonden geslagen worden die nog moeilijk te helen zullen zijn. Hoe gaan we nog kunnen geloven in de waarachtigheid van het theater, in de maatschappijkritische opdracht van de kunst, als de cultuursector de ogen sluit voor discriminatie en uitsluiting, in het zog van de sluipende opmars van een pasjesmaatschappij met totalitaire trekken. Hoe kan zij in alle ernst nog geloofwaardig zijn wanneer zij oude complotdenkers als Shakespeare binnen haar muren haalt om voor de ogen van haar toeschouwers het eeuwige spel van de macht te dissecteren terwijl buiten op straat het volk in grote drommen de vuisten balt om haar vrijheid en haar grondrechten terug te eisen. Het CST is de opmaat naar een biometrisch identificatiesysteem dat de ruggegraat moet vormen van de surveillancemaatschappij waar de globalistische elites van het WEF van dromen. Wie dat niet gelooft heeft de boeken van Klaus Schwab niet gelezen. Gelukkig groeit de weerstand, elke dag en overal, en ergens in de loop van 2022 zal het doek vallen over deze farce. Of ook deze voorspelling zal uitkomen laat ik u weten op 2 januari 2023.
HET KRAPPE EINDEJAARSLIJSTJE :
1. OPERA LIVE
Ted Huffmann met The Time of our Singing in Brussel
2. OPERA STREAMS
Simon Stone met La Traviata in Wenen
Kirill Serebrennikov met Parsifal in Wenen
Simon Stone met Tristan und Isolde in Aix-en-Provence
Dmitri Tcherniakov met Der Fliegende Holländer in Bayreuth
Krzysztof Warlikowski met Tristan und Isolde in München
Claus Guth met Jenufa in Londen
Pauline Bayle met L’Orfeo in Parijs
Davide Livermore met Macbeth in Milaan
3. OUDERE OPERA STREAMS
Francesca Zambello met Das Rheingold in San Francisco
Christine Mielitz met Der Fliegende Holländer in Wenen
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten