dinsdag 12 februari 2013

Weg van Wagner


De haat-liefde verhouding van Klara voor de meester van Bayreuth is genoegzaam bekend. Een treffender titel had zij bijgevolg niet kunnen verzinnen voor haar 10-delige reeks over de jarige Wagner die zondagavond start om 18u.

Presentator Mark Janssens: "We kijken terug op dat rijke leven dat gevuld was met muziek, politiek, liefde, manipulatie, passie, oorlog en vrede. Chronologisch, van zijn geboorte tot aan z’n dood. En met aandacht voor de invloed die zijn muziek ook vandaag nog heeft. Met historici praten we over de tijd waarin Wagner leefde en werkte, en hoe dat tijdskader zijn muziek kleurde. Filosofen praten over de soms heel sterke band tussen de geesteswetenschappen en de muziek van Wagner. En hoe moeten we vandaag het anti-semitisme van Wagner benaderen? Muzikanten, zangers en regisseurs delen hun Wagner-ervaringen vanuit de praktijk."

De eerste drie afleveringen zullen als volgt worden ingevuld :

AFLEVERING 1 : de jeugd, de vormingsjaren en de start van zijn carrière als componist

Hoe zag het Duitsland van de jonge Wagner eruit? Historicus Georgi Verbeeck (KUL) kan het ons vertellen.
De Nederlandse dirigent Jaap van Zweden vindt Bach terug in de muziek van Wagner. Bach en Wagner waren allebei vertrouwd met de Thomaskerk in Leipzig.
Met dramaturg Tom Janssens luisteren we naar Das Liebesverbot, de eerste grote romantische opera van Wagner.
Warre Borgmans vertelt het verhaal van de opera in zijn eigen woorden.
En we luisteren naar vergeten muziek uit de jeugdjaren van de componist.

AFLEVERING 2 : Rienzi wordt de eerste succesvolle opera, en Wagner gaat aan de slag in Dresden

Wagner blijft pogingen ondernemen om voet aan de grond te krijgen in het Parijse operaleven. En als hij een beetje geld heeft, blijk hij vooral een ‘big spender’ te zijn. De première van zijn nieuwe opera Rienzi is een daverend succes.
Met operaspecialiste Erna Metdepenningen praten we over de impact van Rienzi. Acteur Warre Borgmans vertelt op zijn heel eigen manier het verhaal van deze opera.
En voor Jacques de Decker had Wagner de ambitie om een nieuwe Shakespeare te worden. De Decker is een vooraanstaande romancier, dramaturg, biograaf en operalibrettist.
De Nederlander Edo de Waart luistert als dirigent van vandaag naar de muziek van Wagner. Was Wagner de grootste componist van de voorbije 200 jaar?

AFLEVERING 3 : Der Fliegende Holländer raast door de zalen en Wagner waagt zich in de politieke arena

Met Der Fliegende Holländer laat Wagner voor het eerst echt in zijn kaarten kijken. Musicoloog Johan Uytterschaut vertelt over de kracht van deze opera, en actrice Pascale Platel zet dit verhaal van liefde en geduld naar haar hand. Regisseur Guy Cassiers deelt met ons zijn ervaringen met de Hollander.
Wagner had een plan voor de oprichting van een Duits nationaal theater. En dat plan kaderde in de politieke en maatschappelijke revolutie die Europa overspoelde. Liberalen versus oude machten. Historicus Georgi Verbeeck (KUL) schetst de krachtverhoudingen.
Wagner laat zich niet onbetuigd en moet uiteindelijk vluchten. Franz Liszt is zijn reddingsboei. Over de band tussen Wagner en Liszt vertelt historicus en filosoof Koen Buyens (VUB).
De Nederlandse mezzo Jard van Nes onthult het geheim achter goede Wagner-stemmen.

2 opmerkingen:

Platte Pascal zei

wat vind je van Weg van Wagner, Jos ?
vond zelf een aantal dingen niet slecht, maar de zogezegd "orignele" manier om de opera's na te laten vertellen door acteurs was abdominabel. Hier was het vooral Pascale Platel die me ergerde in haar "tof-doenerij". Ook Warre Borgmans bleef heel ordinair. Verder wel een aantal interessante dingen gehoord. Toch moet elke uitzending ergens wel vermeld worden wat voor een opportunistische klootzak Wagner wel was. Enfin, het is een mixed bag.

Jos Hermans zei

A mixed bag inderdaad. Warre Borgmans was wel erg vulgair vandaag. Waarschijnlijk een erg links acteur die ervan geniet om Wagner een kloot af te trekken als hem daartoe een forum wordt geboden. Wat ik zeer goed vind zijn de brieffragmenten. De acteur, wiens naam ik vergeet, doet dat bijzonder goed. Ik zou er uren naar kunnen luisteren. Voor de rest erger ik ik mij af en toe wel aan details die niet kloppen maar al bij al valt de schade erg mee. Zo kon je vandaag horen dat Hitler in de bibliotheek van Wenen Wagner de antisemiet ontdekte. Hitler was op dat moment nog helemaal geen antisemiet (hij wordt dat pas na WO I) en bovendien weten we niet wat hij daar heeft gelezen. Er is geen enkel bewijs dat hij ooit iets van Wagner heeft gelezen behalve het zeer twijfelachtige getuigenis van Kubizek. En verder heeft hij zich nooit op Wagner beroepen voor zijn jodenhaat. Misschien kom ik er nog op terug als de reeks klaar is.