woensdag 8 januari 2014

Wagner in Venetië


Enige tijd geleden was ik in Venetië.  Via het web had ik vernomen dat men het huis kan bezoeken waar Wagner op het einde van zijn leven geleefd heeft en waar hij ook gestorven is.  Het is ook de zetel van de Venetiaanse Wagnervereniging.  In dezelfde woning is op het gelijkvloers een casino gevestigd en zijn op de 1ste verdieping de salons van Wagner te bezoeken.  Dit kan enkel op twee dagen in de week en volgens de website dien je een dag op voorhand telefonisch te reserveren.  Ik belde voor alle veiligheid drie en twee dagen op voorhand, maar kreeg niemand aan de lijn.  Een dag op voorhand kreeg ik een persoon aan de lijn die me wist te vertellen dat er die week geen bezoeken gepland waren, maar dat er wel op donderdag een concert was en dat men daarna de salons kon bezoeken.  Op donderdag trok ik dus naar het statige huis en meldde me aan aan de receptie (het is dezelfde receptie als die van het casino).  Daar had men geen weet van een concert, maar men ging wel proberen iemand van de Wagnervereniging te contacteren.  Na een tijdje kwam een statige en elegante dame op me af om me te verwelkomen.  Achteraf bleek dit Alessandra Althoff Pugliese te zijn, vroeger een bekende sopraan en momenteel voorzitter van de Venetiaanse Wagnervereniging.    Die wist me te vertellen dat het concert pas op de volgende dag gepland was.  Aangezien ik die volgende dag mijn terugvlucht had, kon ik dus noch het concert bijwonen noch de salons bezoeken.    Na wat geargumenteer hoe spijtig ik het vond, omdat ik speciaal een dag extra gepland had in Venetië en nu alles in het water viel, nodigde ze me uit om de repetities van het concert bij te wonen, die momenteel aan de gang waren en waar ze dringend terug heen moest.  Op die wijze mocht ik plaatsnemen in de grote statige zaal op de eerste verdieping met grote zuilen en donkere schilderijen.  Je proefde er de sfeer van de grootse Wagner.  Het concert werd uitgevoerd door Orazio Sciortino (pianoforte), Julie Mellor (mezzo-sopraan) en Luka Branjik (bariton).  Ze brachten aria's uit o.a.  Le Prophète van Meyerbeer (Ah mon fils), Tannhauser van Wagner (O du mein holder Abendstern), Don Carlos van Verdi (O Don Fatale en Son io, mio Carlo) en Siegmunds Liebesgesang van Wagner/Tausig.  Zo werd mijn avond een groter succes dan oorspronkelijk gepland, want naast het bezoek kon ik ook een stuk van het concert meepikken in repetitie-vorm.  De mezzo-sopraan Julie Mellor deed me daarna uitgeleide, want men mag niet onbegeleid rondwandelen in het huis.  Het is een Britse sopraan, die momenteel in Venetië woont en veel zingt in het Fenice theater.  Haar laatste rol was er in Intolleranza van Luigi Nono.  Voor iedereen die een trip naar Venetië plant, raad ik een bezoek aan de woning aan, maar reserveer voldoende op voorhand en check best nog even 1 of 2 dagen ervoor of het nog ingepland staat.  Want het is niet eenvoudig iemand aan de telefoon te krijgen.

2 opmerkingen:

johan verbruggen zei

Heel fijne bespreking.... maar heb je Wagners sterfkamer gezien ? Dat lijkt me toch de essentie van het bezoek. Concerten kan je overal bijwonen, maar Wagners laatste woonstede kunnen bezoeken lijkt me toch belangrijker... Alhans dat is mijn visie terzake. Ik heb het Beethoven-huis al verschillende keren bezocht, zonder ooit een recital daar bijgewoond te hebben. Maar de wetenschappelijk-artistieke vreugde aan het bezoek van het museum vond ik altijd belangrijker dan de sfeer van een concert. Die kan je overal (concertzaal, CD, en DVd opsnuiven...).

Patrick zei

Beste Johan,
Ik weet niet of ik de sterfkamer heb gezien, want ik heb geen rondleiding gekregen, alleen even kunnen rondkijken. Dus de details heb ik helaas moeten missen. Maar het opsnuiven van de sfeer, vond ik al de moeite waard. Bij een volgend bezoek wellicht meer... :-)